Sztuka starożytnej Grecji
powstała i rozwijała się po upadku kultury mykeńskiej, spowodowanym w głównym
stopniu najazdem Dorów. Za czas jej trwania przyjmuje się okres od ok. 1200
p.n.e. do I w. p.n.e., czyli do czasu podboju starożytnej Grecji przez Rzymian.
Jednak wraz z podbojem rzymskim, nie skończył się definitywnie okres sztuki
greckiej. Artyści nadal tworzyli, ale przede wszystkim na potrzeby
kolekcjonerów rzymskich. Najczęściej ich dzieła były kopiami znanych wcześniej
dzieł greckich. Dzięki tej działalności znamy wygląd wielu rzeźb, których oryginały
zaginęły lub zostały zniszczone. Sztuka grecka (m.in. właśnie dzięki kopiom)
wywarła przeogromny wpływ na rozwój sztuki rzymskiej. Jednak wraz ze zmianami
politycznymi skończyła się jej samodzielność. Czas trwania sztuki greckiej
dzielony jest na następujące okresy rozwoju:
Okres minojski (3000 – 1100 p.n.e.)
Sztuka kreteńska, nazwana
przez jej odkrywcę Arthura Evansa sztuką minojską od imienia legendarnego
Minosa, powstała w epoce brązu, ok. 3000 p.n.e. na Krecie. Czas jej trwania
dzielony jest zazwyczaj na trzy okresy:
- wczesnokreteński (wczesnominojski) – od ok. 3000 p.n.e. do ok. 2000 p.n.e.
- średniokreteński (średniominojski) – od ok. 2000 p.n.e. do ok. 1600 p.n.e.
- późnokreteński (późnominojski) – od ok. 1600 p.n.e. do 1100 p.n.e.
Sztuka kreteńska należy do
okresu rozwoju kultur egejskich. Cechują ją pewne powiązania z kulturą
starożytnego Wschodu (zwłaszcza w pierwszym okresie rozwoju), sztuką
starożytnego Egiptu oraz wzajemne powiązania i wpływy innych kultur związanych
z terenami położonymi nad Morzem Egejskim. Przez cały okres rozwoju sztuka
kreteńska pozostawała na usługach dworu oraz kultu religijnego. Największy jej
rozwój miał miejsce w czasie należącym do okresu średniominojskiego, którego
początki są wiązane z zachodzącymi zmianami społecznymi, zwłaszcza z jego
zróżnicowaniem. Okres późnominojski rozpoczyna się wraz z odbudową pałaców po
zniszczeniach powstałych około 1700 p.n.e.. Przyczyna tych zniszczeń nie jest
do końca wyjaśniona, mogły być spowodowane najazdem albo trzęsieniem ziemi.
Rozwój sztuki w okresie późnominojskim został zahamowany po najeździe Achajów,
podbiciu przez nich Krety i ponownym zniszczeniu pałaców w XIV wieku p.n.e..
Sztuka minojska przetrwała w różnych zakątkach wyspy do czasu zdobycia Krety
przez Dorów w 1100 p.n.e.
Okres wczesnominojski
Najstarsze znaleziska to małe
figurki postaci ludzkich wykonywane z gliny, kamienia, czasem kości słoniowej
lub muszli. Cechą charakterystyczną tych rzeźb jest dążenie do schematycznego
ujęcia postaci. Przypuszcza się, że figurki te były naśladownictwem większych
rzeźb wykonywanych z drewna cyprysowego (odnaleziono fragmenty fryzury
wykonanej z brązu należące do figury wykonanej z drewna).
Do ciekawych znalezisk tego
okresu należy gliniana figurka datowana na ok. 2400 p.n.e., odnaleziona w
Myrtos. Jest to naczynie w postaci kobiety dźwigającej dzban. Strój kobiety
zdobiony jest motywem geometrycznym przypominającym tkaninę.
Wśród znalezisk z tego okresu
znajdują się także cylindryczne pieczęcie oraz ozdoby wykonane ze złotych
blaszek. Najstarsze pieczęcie zdobione są wzorami geometrycznymi, najczęściej
spiralami. Dekoracja ceramiki tego okresu składała się z malowanych, prostych
elementów geometrycznych. Złożona z nich kompozycja zawsze podkreślała kształt
naczynia.
Osady składały się z domów
wznoszonych na planie prostokąta. Domy budowane były z suszonej cegły na
kamiennej podmurówce. Wykształcił się typ budowli zwanej megaronem. W okresie
późniejszym budowano domy wieloizbowe ze stałymi paleniskami. Ściany domów
pokrywano brązową lub czerwoną farbą.
Zmarłych chowano w grobach
tolosowych (najstarsze, z okresu ok. 2300–2000 p.n.e., zostały odkryte w
dolinie Messara). Z czasem zaczęto stosować groby kopułowe przekryte
sklepieniem w kształcie kopuły pozornej. Wejście do grobowca poprzedzone było
dromosem z reprezentacyjnym wejściem. Czasem stosowano trójkąt odciążający nad
otworem drzwiowym. Grobowce służyły jako miejsce pochówku całych rodzin. Przed
nimi stawiano ołtarze, na których były odprawiane ceremonie.
Okres średniominojski i późnominojski
Architektura
Około 2000 p.n.e. powstają
miasta i pierwsze budowle pałacowe. Dotychczas odnaleziono cztery pałace: trzy
duże w Knossos, Fajstos i Malia, oraz mniejszy w Káto Zákros. Były one
ośrodkami władzy i administracji, spełniały funkcje religijne i gospodarcze.
Były one wielokrotnie odbudowywane i rozbudowywane. Zachowana jest jednak
znaczna jednorodność stylistyczna budowli. Ponadto zabudowania w Knossos i w
innych miejscowościach niewiele się różnią pomiędzy sobą. Były to budowle
często wielokondygnacyjne, wyposażone w wodociąg i kanalizację. Budowle
sytuowane były na zboczach gór, stąd zróżnicowana ilość kondygnacji w
kompleksie zabudowań. Wejścia poprzedzano reprezentacyjnymi schodami. Do
podtrzymywania płaskich stropów stosowano kolumny.
Układ budowli kształtowany był
wokół centralnego dziedzińca umieszczonego wewnątrz kompleksu zabudowań. Dolna
część budowli przypominała labirynt. Były to liczne, małe pomieszczenia
oddzielone od siebie systemem korytarzy. W nich przechowywano zapasy.
Pomieszczenia wyższych poziomów (niezachowane) najprawdopodobniej były bardziej
przestronne. Część z nich pełniła funkcję gospodarczo-produkcyjną, o czym świadczą
zachowane resztki warsztatów kamieniarskich i garncarskich. Pomieszczenia
najbardziej reprezentacyjne i kultowe zgrupowane zostały w pałacu w Knossos
przy centralnym dziedzińcu, po jego zachodniej stronie. Cechą charakterystyczna
tych budowli jest brak fortyfikacji. Stąd, mimo iż rozplanowane są na rzucie
zbliżonym do prostokąta, ich obrys zewnętrzny przedstawia dość nieregularną
linię. W zabudowaniach pałacowych tego okresu nie odnaleziono wielkich
malowideł na ścianach, przetrwały nieliczne, małe fragmenty. Duże freski
pojawiły się w okresie późnominojskim. Do typowych dekoracji dla sztuki
minojskiej należą rogi, symbolizujące najprawdopodobniej jakieś bóstwo oraz
kamienne skrzyżowane topory.
Wokół pałacu pobudowane były
domy wysokich urzędników. Były to budynki na ogół piętrowe, czasem z balkonami,
umiejscowione wśród zieleni, najprawdopodobniej w ogrodach. Północno-zachodnia
część Knossos miała zabudowę zwartą. W podobny sposób budowane były inne
zespoły pałacowe i miasta Krety.
Grobowce
Jednym z rodzajów miejsc
pochówku minojskich zmarłych były konstrukcje w kształcie tolosu. Średnica
największych dochodziła do 13 m., co tłumaczy się tym, że chowano w nich
członków całej rodziny. Prócz głównego pomieszczenia znajdowały się mniejsze,
bazujące na planie czworokąta. Przed grobami znajdowały się ołtarze, służące do
odprawiania ofiar ku czci zmarłych. Kwestią sporną jest zadaszenie – do dziś
elementy takowe nie zachował się, zatem nie wiadomo nawet czy konstrukcja tego
typu grobów jakiekolwiek zadaszenie posiadała. Przykładem grobu tolosowego jest
grób znaleziony na równinie Mesara na Krecie.
Prócz wymienionych wcześniej
grobów stosowano groby izbowe, przypominające kształtem prostokątne izby
typowych mieszkań. Niektóre z nich miały nawet brukowane otoczenie. Największe
miały wymiary 40×30 m i otaczano je kolumnadą, zaś wnętrza dzieliły się na
mniejsze pomieszczenia.
Rzeźba
W tym okresie rzeźba zaczyna
ulegać znacznym zmianom. Nie odnaleziono na Krecie monumentalnych rzeźb z
kamienia, ale niektóre z wykopalisk sugerują, że wykonywane były posągi z brązu
o wysokości człowieka; np. w Fajos została odnaleziona forma do wykonania
odlewu ręki dla takiego posągu. Nie ma jednak żadnych świadectw mówiących o
wyglądzie takich rzeźb.
Małe figurki wykonywane już w
czasach wcześniejszych ulegają znacznym przeobrażeniom. Następuje znaczne
przewężenie talii przy jednocześnie silnie zaakcentowanej dolnej części
postaci. Postać nadal jest przedstawiana schematycznie ale coraz bardziej staje
się widoczne dążenie do naturalizmu. Objawia się to np. w delikatnym
zarysowywaniu mięśni na plecach lub łydkach. Podobnie traktowane jest
wyobrażenie postaci ludzkiej na pieczęciach lub naczyniach ceramicznych. W
odróżnieniu od figurek pozostających zazwyczaj w postawie statycznej, postacie
przedstawiane na pieczęciach lub ceramice na ogół znajdują się w ruchu (np. w
tańcu, podczas pracy). Dopiero figurki datowane na XVII wiek p.n.e.
przedstawione są w pozach "zatrzymanego ruchu". Cechują się także
dalszym złagodzeniem i zaokrągleniem zarysu postaci, powiększeniem głowy i
nadaniem jej delikatnego zarysu twarzy. Tendencje te nadal się pogłębiają,
Figurki datowane na XVI–XV wiek p.n.e. przedstawiają ruch z coraz większą
swobodą. Ekspresja zaznaczona jest przede wszystkim wygięciem ciała, ułożeniem
rąk. Artyści potrafią dokładnie oddać anatomię człowieka, szczególnie w
przedstawieniu układu mięśni. Tak przedstawiani są najczęściej mężczyźni.
Figurki kobiet, typowe dla sztuki minojskiej, przedstawiają postacie ubrane w
tzw. stroje dworskie. Ubiór składał się z szerokiej spódnicy i obcisłego
kaftanika odsłaniającego piersi. Są to postacie kapłanek lub wyobrażenia
boginek. Figurki, najczęściej o charakterze wotywnym były wykonywane z gliny,
fajansu (np. boginie z wężami), kości słoniowej oraz brązu. Wyrób figurek
wotywnych, jako element tzw. sztuki prymitywnej, przetrwał najdłużej na Krecie,
po upadku pałaców i związanej z nimi sztuki dworskiej.
Z kamienia wykonywano także
naczynia. Były wśród nich wazy zdobione reliefami oraz tzw. rytony, czyli
naczynia libacyjne w kształcie głowy byka. Przykładem jest odnaleziony w pałacu
Knossos ryton wyrzeźbiony w serpentynie. Jego powierzchnię zdobią liczne linie
i płaski relief ukazujący wizerunek byka. Do naczynia przytwierdzone były rogi
wykonane najprawdopodobniej z pozłoconego drewna.
Ceramika
Ciekawym przykładem rozwoju
ceramiki początku okresu średniominojskiego jest tzw. ceramika kamaresowa
(nazwa pochodzi od groty Kamares niedaleko Fajstos, w której znaleziono
pierwsze naczynia tego typu). Produkowane w tym okresie (XIX–XVII wiek p.n.e.)
cienkościenne wazy, dzbany i inne naczynia dekorowane są bogatymi ornamentami o
żywej kolorystyce. Dekoracje malowane są na ciemnym tle (czarnej polewie lub
ciemnej glinie) w kolorze białym, żółtym, czerwonym, brązowym. Artyści chętnie
zestawiali kontrastowe kolory dekoracji, a ornamenty budowali z prostych
elementów geometrycznych i stylizowanych motywów roślinnych, do wyjątków należą
przedstawienia figuralne. Dekoracja była tak komponowana, aby podkreślić
kształt naczynia. Inna, nieco mniej liczna grupa naczyń z tego okresu, to
ceramika zwana w archeologii egg shell (skorupka jaj). Są to naczynia o bardzo
cienkich ściankach w kształcie maleńkich czarek.
Dalszy rozwój ceramiki
minojskiej następuje po 1700 p.n.e. Wyrażał się przede wszystkim w zmianie
motywów dekoracyjnych. Jako pierwszy pojawił się styl zwany morskim. Jego nazwa
pochodzi od często występujących w nim motywów zwierząt (np. ośmiornic) i
roślin morskich. Cechuje go naturalizm w przedstawieniu elementów dekoracji.
Styl zwany pałacowym pojawił się w drugiej połowie XV wieku p.n.e.. Występujące
wcześniej motywy w formie naturalnej ulegają przekształceniu stylistycznemu.
Uproszczenia motywów zmierzają do ich geometryzacji, nabierają cech symbolu.
Malarstwo
Minojskie malarstwo wiąże się
z dekoracją ścian i podłóg w pałacach budowanych na Krecie. Większość malowideł
odkrytych w Knossos to niewielkie fragmenty zachowane w nie najlepszym stanie i
poddane rekonstrukcji, która budziła i budzi sporo kontrowersji wśród
naukowców.
Znacznie lepiej zachowane są
freski odkryte w Akrotiri na wyspie Thira (Santoryn). (Akrotiri położone jest
około 113 km od Krety, zostało zniszczone podczas wybuchu wulkanu ok. 1500
p.n.e.). Odkryte freski zajmują duże płaszczyzny ścian, mimo wielu podobieństw
do sztuki kreteńskiej wykazują pewne cechy szczególne, wyróżniające je. W
porównaniu do fragmentów odnalezionych na Krecie malarstwo zdobiące domy w
Akrotiri jest bardziej swobodne a układ poszczególnych elementów jest bardziej
zróżnicowany w szczegółach.
Malarstwo minojskie znajdowało
się pod silnym wpływem malarstwa egipskiego zarówno pod względem tematyki jak i
techniki wykonania. Jednak jest to sztuka oryginalna. Artyści minojscy często
odtwarzali i przetwarzali otaczającą ich naturę. Okres od ok. 1700 do 1600
p.n.e. to przede wszystkim nurt tzw. malarstwa naturalistycznego. Cechuje go
dążenie do w miarę wiernego naśladowania i odtwarzania natury, chociaż nie jest
to naturalizm w dzisiejszym rozumieniu, np. stosowanie barw ma charakter często
umowny (małpki w kolorze niebieskim). Stopniowo następuje odejście od tych
tendencji w kierunku stylizacji, która z czasem prowadzi do usztywnienia formy
i schematyzmu charakterystycznego dla malarstwa okresu zwanego pałacowym (ok.
1500–1400 p.n.e.)
Tematycznie malarstwo
minojskie to przedstawienia otaczającej artystę natury oraz sceny z życia
dworu, uroczystości świeckie i religijne. Częstym tematem jest też ukazanie
postaci ludzkiej lub zwierzęcej na tle pejzażu. Jednym z najstarszych
fragmentów fresku zachowanego w Knossos jest tzw. Zbierający krokusy. Jest to
postać niebieskiej małpki poruszającej się wśród skał porośniętych kwiatami
(Evans, fresk ten zinterpretował jako chłopca zbierającego krokusy). W Muzeum w
Iraklionie znajdują się zrekonstruowane także inne przedstawienia przyrody np.
freski przedstawiające kuropatwy lub delfiny. Do grupy fresków o tematach
związanych z życiem dworu należą przede wszystkim przedstawienia procesji z
darami lub dam dworskich. Do rzadkości należą przedstawienia scen związanych z
wojnami. Najbardziej znanym freskiem znalezionym w Knossos jest portret kobiety
zwany "Paryżanką". Datowany jest na ok. 1400 p.n.e. Ukazany na nim
wizerunek podkreślony jest grubą, konturową linią, która pojawiła się w
malarstwie minojskim w okresie późniejszym.
Freski malowane na ścianach
pałaców i domostw Krety wykonywane były techniką charakterystyczną dla tej
wyspy. Podkład w stiuku modelowany był w płaski relief, a na nim wykonywano
malowidło.
Gliptyka
Innym rodzajem twórczości
rozwijającej się na Krecie był wyrób pieczęci. Początkowo stosowane proste
wzory geometryczne i spiralne zostają wzbogacone o elementy występujące w malarstwie
i w dekoracji ceramiki. Początkowo stosowano kompozycje symetryczne, z czasem
sceny stają się coraz swobodniejsze (prowadząc do dominacji linii falistych).
Pragnięto w ten sposób ukazać trójwymiarowość postaci poprzez przedstawienie
jej w ruchu. Oprócz motywów roślinnych i zwierzęcych, przedmiotów wytwarzanych
przez człowieka, ukazywane są sceny kultowe i dworskie. Rozwój techniki, dzięki
stosowaniu krystalicznego węgla jako podsypki, pozwolił na wykonywanie pieczęci
rytych w twardych kamieniach oraz w kształcie złotych sygnetów. Używane były do
znakowania wyrobów oraz własności prywatnych posiadacza pieczęci.
Złotnictwo
Początkowo złotnictwo
zawierało elementy czerpane z Mezopotamii, Bliskiego Wschodu i Azji Mniejszej.
Złotnicy minojscy znali i stosowali różne techniki jubilerskie. Do zdobienia
stosowali technikę granulacji, filigranu oraz emaliowanie. Wyroby złotnicze
były znane także na lądzie greckim i w Egipcie. O jakości wyrobów świadczą
takie znaleziska jak wywieszka przedstawiająca dwie pszczoły (odnaleziona w
Malii) oraz kubki ozdobione scenami ujarzmiania byka, znalezione w Wafio w
Lakonii. Szczyt rozwoju przeżywało w okresie rozkwitu pałaców.
Okres mykeński (1600 – 1100 p.n.e.)
Czas trwania sztuki mykeńskiej
został zakończony wraz z najazdem plemion doryckich i podbojem przez nich ziem
zajmowanych przez Achajów. Rozkwit sztuki mykeńskiej wiązany jest z ekspansją
plemion achajskich na sąsiednie wyspy, zwłaszcza z podbojem Krety i szerszym
poznaniem osiągnięć tamtejszych artystów. Najważniejszym elementem rozwoju było
pobudowanie obronnych twierdz zwanych obecnie cytadelami. Były one ośrodkami
władzy i centralnymi ośrodkami rozwoju sztuki.
Architektura
Do największych odkrytych
zamków związanych z sztuką mykeńską należą twierdze w Mykenach, Pylos i
Tirynsie. Były to położone najczęściej na pagórkach, otoczone potężnymi murami
obronnymi warownie budowane na planie zbliżonym do prostokąta. Czas ich
powstania i rozbudowy określany jest na XVI – XI wiek p.n.e.. Mury obronne, ze
względu na swoją konstrukcję, zyskały sobie miano murów cyklopowych. Wąskie
wejścia uniemożliwiały wtargnięcie większej ilości osób na tereny wewnętrzne, a
tajemne przejścia stanowiły dodatkowe zabezpieczenie w przypadku oblężenia. Do
wnętrza prowadziła monumentalna brama (np. Lwia Brama w Mykenach). W porównaniu
do pałaców kreteńskich zmniejszeniu uległ centralny dziedziniec. Najważniejszym
elementem stał się megaron usytuowany na głównej osi założenia cytadeli. Strop
megaronu wsparty był na czterech kolumnach, pośrodku umieszczano palenisko.
Posadzki pomieszczeń reprezentacyjnych oraz megaronu zostały wyłożone
kamiennymi płytami.
Ściany cytadeli w Mykenach i
Tirynsu ozdobione były freskami wykonanymi w tej samej technice, co malowidła
odkryte w Knossos, podobna jest paleta barw i stroje kobiet, jednak tematyka
jest inna. Sceny przedstawiają polowania, wymarsz oddziałów wojsk.
Na terenie cytadeli znajdowały
się także wydzielone pomieszczenia dla królowej, łazienki, kapliczki, archiwa z
tabliczkami, magazyny, pomieszczenia gospodarcze.
Do architektury sepulkralnej
należą:
- groby szybowe, zdobione stelami, odnalezione w Mykenach w obrębie tzw. kręgu grobowego A i B, datowane na XVI – XV wiek p.n.e.),
- groby tolosowe przekryte kopułami ze sklepieniem pozornym, częściowo wbudowane w zbocza gór, poprzedzone długim korytarzem (tzw. dromosem) zakończonym ozdobnym portalem, np. grób Agamemnona zwany też skarbcem Atreusza, czy też grób Klitajmestry).
Rzeźba
Rzeźbiarstwo mykeńskie nie
należy do największych osiągnięć sztuki tego okresu. Najczęściej spotykane są
małe figurki (od kilkunastu do około 70 cm) przedstawiające postacie kobiet i
zwierząt (wyobrażenia mężczyzn należą do rzadkości). Przypominają one
znaleziska kreteńskie. Różni je od pierwowzorów układ rąk – opuszczonych ku
dołowi (figurki kreteńskie ręce wznosiły ku górze). Największy rozwój rzeźby
nastąpił w XIII stuleciu p.n.e.. Wiązał się on ze znaczną stylizacją i
uproszczeniem kształtu (figurki wcześniejsze przedstawiają ciało w sposób
naturalny, późniejsze są bardziej schematyczne). Ogromną część figurek stanowią
wyroby o charakterze ludowym, produkowane zapewne przez garncarzy.
Nowe światło na osiągnięcia
sztuki mykeńskiej rzuciły wykopaliska w Keos, później także w Mykenach. Odnaleziono
rzeźby kobiet o wysokości od 1,0 m do wielkości naturalnej. Posągi nosiły
stroje kreteńskie. Układ rąk tych postaci jest typowy dla przedstawień
mykeńskich.
Malarstwo
Największy rozwój malarstwa
nastąpił w okresie od ok. 1400 p.n.e. do 1200 p.n.e. Jak inne rodzaje sztuki,
tak i malarstwo rozwijało się przede wszystkim poprzez wzorowanie na
osiągnięciach artystów minojskich. Największe różnice zauważalne są w doborze
tematyki. Nadal występują sceny obrazujące życie dworu, ceremonie kultowe, ale największy
udział w freskach mają sceny myśliwskie i wojenne. Freski zdobią ściany i
niekiedy posadzki pomieszczeń władców w cytadelach mykeńskich. Podobnie jak
inne dziedziny sztuki, malarstwo uległo stylizacji związanej z usztywnieniem
postaci, podkreśleniem jej stateczności. Do najbardziej znanych przykładów
odnalezionych malowideł należą:
- procesja tebańska – malowidło odkryte w Mykenach, przedstawia pochód kobiet ubranych w dworskie stroje typowe dla Krety (gorsety odsłaniające piersi) i szerokie, długie spódnice. Postacie różnią się kolorem górnej części stroju, uczesaniem oraz rodzajem niesionych darów.
- kobieta z pyksidą (puzderkiem), zwana też damą ze szkatułą – malowidło odnalezione w Tirynsie, ukazuję z profilu kobietę ubraną w dworski strój. Postać jest jeszcze bardziej usztywniona w porównaniu do przedstawień odnalezionych w Mykenach. W sposób wyraźny podkreślona jest stateczność płaszczyzny po której kroczy.
- procesja z Pylos – fresk odnaleziony w Pylos, w odróżnieniu od malowidła znalezionego w Mykenach w procesji biorą udział także mężczyźni.
- lirnik z Pylos przedstawia z profilu postać mężczyzny grającego na lirze.
Ceramika
Wprowadzenie do użytku szybko
obracającego się koła garncarskiego pozwoliło Mykeńczykom na znacznie większą produkcję
naczyń ceramicznych. Naczynia produkowane na początku XVI wieku p.n.e. często
naśladują wzory ceramiki minojskiej (naśladownictwo motywów morskich, motywy
roślinne), wprowadzając na znacznie większą skalę przedstawienia postaci
ludzkich i zwierzęcych. Zwiększenie produkcji wiąże się ze znaczną stylizacją
wzorów i ich uproszczeniem prowadzącym do geometryzacji oraz przedstawiania
wyobrażeń zwierząt i ludzi w schematycznej formie (tzw. styl spichrzowy, nazwa
pochodzi od miejsca znalezienia, w spichrzu w Mykenach, znacznej ilości
ceramiki ozdobionej układem prostych kresek). Ograniczenia dotyczyły także
palety barw. Na żółtym tle występują zazwyczaj dwa kolory: czerwony i brązowy.
Do najciekawszych zabytków
mykeńskiej ceramiki należy tzw. Waza Wojowników. Naczynie to zostało
odnalezione w Mykenach przez Heinricha Schliemanna. Czas jego powstania
określany jest na XII wiek p.n.e. Jego ozdobą jest namalowany szereg wojowników
uzbrojonych we włócznie i tarcze, z głowami okrytymi hełmami z rogami. Naczynie
to jest dobrym przykładem wprowadzania nowych motywów (postacie ludzkie) do
malowideł zdobiących ceramikę mykeńską, a także wprowadzania całych kompozycji
obrazowych zamiast pojedynczych motywów. Jest to także przykład późnego stylu
mykeńskiego malarstwa wazowego.
Innym rodzajem ceramiki
mykeńskiej są wykonywane z gliny i zdobione malowidłami sarkofagi. Liczne
sarkofagi w kształcie wanien i skrzyń zostały odnalezione na Krecie. Datowane
są zazwyczaj na XIV – XIII wiek p.n.e.. Boki sarkofagów zdobione są malowidłami,
najczęściej spotykanym motywem jest pochód płaczek.
Gliptyka
Związana jest przede wszystkim
z odnalezionymi pierścieniami służącymi jako pieczęcie. Wykonywano je zazwyczaj
ze złota. Podobnie jak w malarstwie, dominują na nich sceny związane z polowaniami
i wojną, choć pojawiają się także sceny kultowe oraz wyobrażenia demonów,
zwierząt i roślin. W późniejszych pieczęciach (datowanych po 1500 p.n.e.) coraz
wyraźniej dochodzi do uproszczeń postaci, schematyzmu w przedstawianiu
krajobrazu i sylwetek ludzkich oraz zwierzęcych aż do oddawania ich w końcowej
fazie za pomocą kilku kresek i punktów.
Złotnictwo
Należy do ciekawszych
osiągnięć sztuki mykeńskiej. Oprócz licznych przykładów naśladownictwa wyrobów
jubilerskich (biżuterii, naczyń) odnaleziono zdobioną złotem i kamieniami
szlachetnymi broń oraz maski pośmiertne. Złotnicy stosowali znane wcześniej techniki
granulacyjną oraz filigranową. Około 1400 p.n.e. upowszechniła się technika
emaliowania wyrobów złotniczych oraz inkrustowania ich kamieniami
półszlachetnymi oraz szkłem. Do zdobienia broni mykeńczycy wprowadzili nową
technikę zwaną niello. Polega ona na wypełnianiu specjalną pastą wcześniej
wyrytych dekoracji. Pasta sporządzana jest z siarczków srebra, miedzi i ołowiu.
Wypolerowana powierzchnia tworzy wzory w kolorze od ciemnego granatu do
czarnego.
Wśród biżuterii spotykane były
znaleziska w postaci szpil z ozdobnymi główkami, sygnetów oraz metalowych
blaszek ozdobionych ornamentami. Blaszki te najprawdopodobniej były naszywane
na odzież.
W warsztatach złotniczych
produkowano także bogato zdobione naczynia: rytony, kubki, puchary. Najbardziej
znanym znaleziskiem jest tzw. puchar Nestora.
Do oryginalnych osiągnięć
sztuki złotniczej należą maski pośmiertne. Wykonywano je ze złotej blachy
metodą młotkowania i układano na twarzach zmarłych. Maski są najprawdopodobniej
wiernym odwzorowaniem rysów zmarłego. Najbardziej znaną maską jest odnaleziona
przez Heinricha Schliemanna w grobie szybowym w Mykenach tzw. maska Agamemnona.
Czas jej powstania określany jest na około 1500 p.n.e. Maska znajduje się w
zbiorach Narodowego Muzeum Archeologicznego w Atenach.
Z ostatniej fazy sztuki
mykeńskiej (1350-1200 p.n.e.) pochodzą liczne ozdoby z kości słoniowej, służące
głównie do wykładania skrzynek i mebli, łączące formy charakterystyczne dla
sztuki egejskiej i sztuki Bliskiego Wschodu.
Okres ciemny (1150 – 900 p.n.e.)
Sztuka grecka wieków ciemnych
obejmuje okres od upadku kultury mykeńskiej (ok. 1200 p.n.e.) do rozkwitu
cywilizacji greckiej w VIII wieku p.n.e. Tradycyjna nazwa "wieki
ciemne" powstała ze względu na małą ilość źródeł archeologicznych z tego
okresu i w efekcie trudności w odtworzeniu jego dziejów.
Badacze najczęściej termin
"wieków ciemnych" w sztuce odnoszą do dwóch okresów:
- okresu submykeńskiego (ok. 1150-1050 p.n.e.)
- okresu protogeometrycznego (ok. 1050-900 p.n.e.)
Czasem sztuka wieków ciemnych
jest włączana do sztuki okresu archaicznego i traktowana jako jeden z jej podokresów.
W wiekach ciemnych dochodzi do obniżenia poziomu życia i odejścia od
wcześniejszych osiągnięć (np. znajomości pisma). Upadały warsztaty złotnicze i
snycerskie. Znaleziska są bardzo skromne; jest to głównie ceramika.
Architektura
Brak jest architektury
monumentalnej, jaka powstawała w okresie egejskim (np. cytadela w Mykenach).
Znane są jedynie pozostałości po dość skromnych budowlach. Przykładem typowej
wioski z tego okresu jest Karfi (Karphi) na Krecie, założona w XII wieku p.n.e.
Osada ma zwartą zabudowę, brukowane ulice oraz pozostałości po budynku, interpretowanym
jako megaron pałacowy. Odkryto także okręg kultowy w formie dziedzińca
otoczonego murem. Około IX wieku p.n.e. powstała Smyrna (dzisiejszy Izmir), w
której zachowały się ślady po owalnej budowli mieszkalnej o wymiarach 3x5 m -
jednym z pierwszych domów, których stan pozwolił na rekonstrukcję. Pozostałości
większej budowli znaleziono w Lefkandi na Eubei (I połowa X wieku p.n.e.). Ma
ona wymiary 10x47 m i wzniesiona była na planie prostokąta zakończonego apsydą,
posiadała anty, wewnętrzną kolumnadę oraz zewnętrzne podpory. W środku budowli
odkryto trzy bogato wyposażone groby, a w obok budynku całe cmentarzysko. Być
może budowla pierwotnie była pałacem, a później została przekształcona w
heroon.
Rzeźba
Rozwijała się drobna rzeźba
terakotowa i brązowa. Z terakoty wykonywano głównie figurki kobiece oraz
postacie ubrane, a z brązu posążki nagich mężczyzn. W Karfi odkryto figurki z
XI wieku p.n.e. tzw. boginie błogosławiące, podobne do egejskich bogiń. Do
zabytków tego okresu należy także zaliczyć terakotowego jelenia z Keramejkos
oraz centaura z Lefkandi.
Ceramika
Ceramika jest tą dziedziną
twórczości wieków ciemnych, z której zachowało się najwięcej zabytków, co umożliwia
śledzenie rozwoju i zmian stylistycznych wyrobów. W okresie submykeńskim
widoczne są jeszcze wpływy mykeńskie. Typowe naczynia tego czasu to naczynia
strzemionowe, amfory, lekyty i czary. Jakość naczyń była niższa niż w
późniejszym okresie, a dekoracja mniej precyzyjna.
Styl protogeometryczny pojawił
się w IX wieku p.n.e. w Attyce. Jego nazwa wskazuje na silne związki z kolejnym
stylem - geometrycznym. Naczynia były w tym czasie lepiej wykonywane, miały
bardziej zharmonizowane proporcje, a dekoracja była dostosowana do kształtu
naczynia. Pojawiają się motywy koncentrycznego koła lub półkola - przypuszcza
się, że do ich wykonania używano wielowłosowych pędzli. Z czasem coraz większa
powierzchnia naczynia była pokrywana malowidłem. Zarówno dla okresu
protogeometrycznego, jak i geometrycznego właśnie, charakterystyczne są
zdobienia za pomocą figur geometrycznych i znaków takich, jak koła, linie,
spirale.
W okresie geometrycznym
pojawiają się meandry, krzyże itp. Zdobiono już całą powierzchnię naczynia
(horror vacui), następowała miniaturyzacja motywów. Pojawiła się ornamentyka
metopowa (okienkowa), która polegała na pozostawianiu „okienek” otoczonych
ramką, w których umieszczało się pojedynczy motyw ornamentu. Tak jak w okresie
wcześniejszym dekorowano naczynia malując duże płaszczyzny jednolitą barwą.
Kształty naczyń wysmukliły się, ścianki stały się cieńsze. Pojawiła się
schematyczna ornamentyka figuralna tworząca pasy obiegające naczynie dookoła.
Zanikły naczynia strzemionowe, a obok wcześniejszych typów naczyń popularne
stały się ojnochoe, hydrie i kubki.
Okres archaiczny ( 900 – 480 p.n.e.)
Okres wczesnoarchaiczny
Okres ten jest datowany na od
IX – VIII wieku p.n.e. Związany jest z początkami stabilizacji gospodarczej i
początkowym stadium powstawania państw-miast.
Architektura
Z tego okresu zachowały się
fundamenty świątyń i wykonane z terakoty ich modele. Domy mieszkalne i
świątynie powtarzały typ budynku zwany megaronem. Ten dom władcy mykeńskiego
został zaadaptowany dla potrzeb domu bóstwa. Po usunięciu paleniska i
zamknięciu dymnika, nieprzydatnego w świątyni, konieczne było opracowanie
nowego sposobu oświetlenia pomieszczenia. Podniesiono płaski strop z desek
przykrywający megaron, opierając go na wąskich słupkach. Światło wchodziło do
pomieszczenia przez szpary pomiędzy nimi. Przestrzeń powstałą pod stropem
wypełniono deskami lub płytami z terakoty w kształcie kwadratu. Wzór otrzymany
z układu słupków został powtórzony na czołach belek stropowych stosowanych przy
konstrukcji stropu w świątyniach o większych rozmiarach. Tak powstał fryz zwany
tryglifonem. Był to początek, z którego w późniejszym czasie wykształciły się
tryglify i metopy znane z porządku doryckiego. Świątynie okresu
wczesnoarchaicznego wznoszono z cegły suszonej i drewna. Nie miały one
zewnętrznej kolumnady.
Rzeźba
Rzeźba to przede wszystkim
małe figurki wotywne wykonane z gliny lub brązu. Charakterystyczną cechą tych
znalezisk jest ich ukształtowanie w tzw. tendencji odśrodkowej (ręce i nogi są
wyraźnie oddzielone od tułowia). Powierzchnie figurek zdobione były wzorami
geometrycznymi. W VIII wieku p.n.e. pojawiły się figurki wotywne wykonane z
brązu i ołowiu. Najczęściej są to posążki kobiet, mężczyzn i zwierząt. Posążki
nadal są mocno zgeometryzowane, a szaty bardzo uproszczone.
Ceramika
Znaleziska archeologiczne
ceramiki z tego okresu charakteryzują się geometryczną formą zdobień. Ornamenty
rozmieszczone są w pasach, wzory wypełniają prawie całą powierzchnię ścian
naczynia, podkreślając jego kształt. W tym czasie pojawiły się postacie ludzkie
i zwierzęce w mocno uproszczonej, geometrycznej formie. Do najcenniejszych
zabytków tego okresu należą tzw. wazy dipylońskie. Zostały odnalezione w
pobliżu bramy Dipylon w Atenach. Są to wysokie, czasem nawet do ok. 2,0 m
wysokości, naczynia, ustawiane jako nagrobki na ateńskim cmentarzu. Datowane są
na lata 850 – 700 p.n.e. Dekoracja wykonana na nich często nawiązuje do
obrzędów pogrzebowych.
Okres środkowego archaizmu
Dominuje w nim styl zwany
orientalizującym, ukształtowany w VII wieku p.n.e. pod wpływem twórczości
artystów Bliskiego Wschodu i Egiptu. Styl ten dotyczył głównie ceramiki, ale
wpływy wschodnie można dostrzec także w innych dziedzinach. Jest to czas postępującej
w dużym tempie kolonizacji obszaru basenu Morza Śródziemnego.
Architektura
W architekturze sakralnej
wprowadzono zewnętrzną kolumnadę (perystaza), w związku z tym fryz ze ścian
zewnętrznych celli przeniesiono na belkowanie znajdujące się powyżej niej. Pod
koniec VII wieku p.n.e., wraz z upowszechnieniem kamienia jako budulca,
świątynie przybierały coraz bardziej monumentalne rozmiary. Przez powtórzenie
formy stosowanej wcześniej ukształtował się w rejonie Półwyspu Peloponeskiego
styl zwany porządkiem doryckim. W tym też okresie, w rejonie Attyki i Jonii,
pod wpływem budownictwa ludów Wschodu, wykształcił się porządek joński.
Świątynie greckie wznoszone z kamienia stawiano na kamiennej, trójstopniowej
podbudowie, kryto je dwuspadowym dachem, fasadę zamykano ozdobnym tympanonem.
Rzeźba
W rzeźbie, pod wpływem
starożytnego Wschodu, postać ludzka kształtowana była w formie zwartej bryły.
Najczęściej spotykane są rzeźby kurosa (nagiego młodzieńca) i kory
(przyodzianej w luźne szaty dziewczyny). Postacie ukazywane są w postawie
stojącej, siedzącej, czasem kroczącej (z jedną nogą lekko wysuniętą), zazwyczaj
z uśmiechem na twarzy (archaiczny uśmiech). Według niektórych archeologów
ówcześni artyści nie potrafili wyrzeźbić poważnego wyrazu twarzy. Inni badacze
z faktu, iż były to posągi tworzone dla celów kultowych, wnioskują, że uśmiech
miał wyrażać głębokie przeżycie religijne. Z końcem VII wieku p.n.e., wraz z
rozwojem budownictwa sakralnego, pojawiała się rzeźba monumentalna. Do
przykładów tego rodzaju twórczości należą posągi siedzących lwic przy drodze do
świątyni Apollina na wyspie Delos oraz sfinks wieńczący kolumnę w Delfach.
Oprócz figur ludzi i zwierząt pojawiały się także postacie herosów i bóstw
wyróżniające się swoimi atrybutami. Rzeźby związane z Peloponezem i Jonią
różnią się podejściem artysty do modelowania ciała. Rzeźby jońskie cechuje
bardziej miękka, wytworna linia; na Peloponezie postacie mają wyraźniej
podkreśloną muskulaturę ciała.
Ceramika
W dekoracji wyrobów
ceramicznych pojawiły się wielobarwne wyobrażenia fantastycznych zwierząt
(sfinksów, gryfów, syren) oraz gatunków nie spotykanych w Grecji – panter,
tygrysów. Wśród wzorów roślinnych spotykane są pąki lotosu, palmety, rozety. Do
użytku weszła też nowa metoda zdobienia – rycie wzorów, w miejsce wcześniejszej
dekoracji malarskiej. Najpiękniejsze wyroby pochodzą z Koryntu oraz warsztatów
na wyspach Rodos, Naksos.
Okres późnego archaizmu
Architektura
Datowany jest na VI wiek
p.n.e. – 480 p.n.e., czyli do bitwy pod Salaminą. To czas rozwoju
zapoczątkowanych wcześniej tendencji, próby pogodzenia w architekturze trzech
zasad tryglifów obowiązujących w porządku doryckim z budowlami wznoszonymi z
kamienia, wprowadzenie wybrzuszenia na linii stylobatu i belkowania, dalszy
rozwój typów świątyń greckich przez ich rozbudowę związaną ze zwiększeniem
liczby kolumn i rozbudową wnętrza. Podobnie w rozwiązaniach kompozycji
płaskorzeźby zdobiącej budowle nasilały się dążenia do osiągnięcia większej
harmonii. Dla metop w porządku doryckim zostały wprowadzone trzy zasady kompozycji:
centralna (scena umieszczana w środku pola), wertykalna (postać lub postacie
wzdłuż osi pionowej metopy), po przekątnej (postacie rozmieszczone na linii
przekątnej pola metopy, najczęściej były to dwie walczące ze sobą osoby).
Podobnie dla scen przedstawianych na tympanonie opracowana została zasada, w
której myśl akcja jest komponowana symetrycznie w stosunku do postaci
centralnej umieszczanej w środku trójkąta. Pozostałe osoby mają pozycję
pochyloną, klęcząca i leżącą. W porządku jońskim po raz pierwszy zastosowano
zamiast tradycyjnych kolumn – kariatydy. W ośrodkach kultowych oprócz świątyń
budowano skarbce, np. skarbiec Knidyjczyków, skarbiec Syfniczyków, skarbiec
Ateńczyków w Delfach. Do siedmiu cudów świata starożytni zaliczyli jońską
świątynię Artemidy zbudowaną w Efezie ok. 580 – 560 p.n.e.
W zabudowie miast wykształciła
się agora, wokół której budowano najważniejsze budowle administracyjne i
sakralne miasta. Od V wieku p.n.e. agora została wzbogacona budowaną
przynajmniej wzdłuż jednego z boków stoą. Rozwój budownictwa mieszkalnego
przejawiał się w budowaniu domów wieloizbowych na planie prostokąta. Był to
także okres wykształcenia się typowych dla architektury greckiej budowli
użyteczności publicznej, w tym dom prytanów – czyli prytanejon.
Rzeźba
Rzeźba monumentalna to posągi
kurosów i kor wykonywane z kamienia i brązu (techniką pustego odlewu). Kierunek
dorycki koncentrował się na oddaniu muskulatury ciała, operował dużymi
płaszczyznami. Kierunek joński to dbałość o oddanie szczegółów, np. fryzury,
miękka linia modelunku. Połączenie tych dwóch tendencji miało miejsce w tzw.
szkole attyckiej. Największym jej osiągnięciem było przełamanie zasady symetrii
(rzeźba pasterza niosącego cielę – tzw. Moschoforos) i frontalności (Jeździec z
Rampin). Oprócz rzeźby monumentalnej pojawiły się też rzeźbione stelle
nagrobne. Pod koniec VI wieku p.n.e. rzeźba przestała być anonimowa. Na bazach
posągów coraz częściej pojawiały się sygnatury artystów. Jednym z mistrzów był
rzeźbiarz Antenor, twórca pomnika tyranobójców: Harmodiosa i Arystogejtona
(rzeźba, wykonana w 510 p.n.e. została wywieziona przez Persów z Aten,
następnie odtworzona przez uczniów Antenora). Antenor w sposób nowatorski
podszedł do kompozycji swojego pomnika. Postacie przedstawione są w ruchu,
zróżnicowane są także głowy postaci, rzeźbiarz podkreślił różnicę wieku
pomiędzy nimi.
Malarstwo i ceramika
Malarstwo tego okresu związane
jest przede wszystkim z ceramiką. W VI wieku p.n.e. pojawiło się malarstwo
czarnofigurowe oraz około 530 – 480 p.n.e. malarstwo czerwonofigurowe.
Najczęściej spotykane tematy to sceny z życia bogów i ludzi wkomponowane w pasy
pokrywające naczynia lub w zamknięte pole prostokąta albo koła (w przypadku dna
naczynia). Najbardziej znane przykłady zdobienia ceramiki w stylu malarstwa
czarnofigurowego to np. scena gry w kości pomiędzy Achillesem i Ajaksem. W
malarstwie czerwonofigurowym częstsze stają się malowidła ukazujące akcję – np.
sceny tańca, zawodów sportowych itp. Postacie ludzkie ukazywane były coraz
częściej przy zastosowaniu skrótów perspektywistycznych, dbałość o detale
przyczyniała się do coraz większego realizmu ukazywanych scen. Artyści zwracali
też uwagę na dobór tematyki dekoracji do kształtu i przeznaczenia naczynia.
Pod koniec VI wieku p.n.e.
pojawiły się także najstarsze malowidła na stellach nagrobnych. Polichromia
nakładana była również na rzeźby wolno stojące i architektoniczne. Świadczą o
tym między innymi znaleziska odkryte w tzw. gruzowisku perskim (na południe od
Partenonu). W latach siedemdziesiątych XVIII wieku, podczas prac
wykopaliskowych prowadzonych na Akropolu, archeolodzy natrafili na wiele rzeźb
uszkodzonych w 480 p.n.e. Na nich oraz na odnalezionych detalach
architektonicznych zachowała się polichromia. Niektórzy historycy
przypuszczają, że wykonywano w tym okresie obrazy sztalugowe, jednak nie
przetrwały one do naszych czasów.
Okres klasyczny (480 – 323 p.n.e.)
Okres klasyczny w sztuce
starożytnej Grecji – drugi z etapów, na które zazwyczaj dzieli się czas trwania
i rozwoju sztuki na terenach zamieszkanych przez ludy greckie, czyli na
obszarach należących głównie do basenu Morza Egejskiego. Jako wydarzenie
rozpoczynające ten okres przyjmowana jest data bitwy pod Salaminą (480 p.n.e.)
a wydarzenia kończące go wiązane są z datą śmierci Aleksandra Macedońskiego w
323 p.n.e., po której nastąpił stopniowy podział jego imperium. Ten przedział
czasu umownie dzielony jest na trzy etapy, które noszą nazwy:
Okres wczesnoklasyczny (480 –
445 p.n.e.)
Po bitwie pod Salaminą 480
p.n.e. duże znaczenie dla rozwoju sztuki miały greckie Ateny. Zwłaszcza za
czasów Peryklesa, który zapoczątkował odbudowę i rozbudowę Aten, a przede
wszystkim Akropolu. Odbudową kierował Fidiasz, projektantami i wykonawcami
budynków byli: Iktinos, Mnesikles i Kallikrates.
Architektura i urbanistyka
Podczas odbudowy zniszczonych
miast stosowano prostokątną siatkę ulic. Trzymano się zasady rozdziału dzielnic
mieszkalnych, handlowych, reprezentacyjnych. Domy mieszkalne, których
najważniejszą częścią był perystyl, budowano na planie prostokąta, wpisując je
w wydzieloną działkę. Najważniejszym miejscem, wokół którego koncentrowała się
zabudowa była agora. Oprócz reprezentacyjnej agory w centrum miasta, wznoszono
również (przeważnie na obrzeżach zwartej zabudowy) agorę handlową.
W okresie wczesnego klasycyzmu
(do 445 p.n.e.), w sztuce greckiej, udoskonalono dwa podstawowe porządki:
dorycki i joński. Do najlepiej zachowanych zabytków z V wieku p.n.e. należy
dorycka świątynia Ateny w Syrakuzach (zbudowana w 480 p.n.e.), świątynia Zeusa
w Akragas (Agrygent) na Sycylii, zbudowana w latach 460–450 p.n.e., skarbiec Ateńczyków
w Delfach zbudowany w formie templum in antis (ufundowany dla uczczenia zwycięstwa
nad Persami).
Do ważnych zabytków tego
okresu należy także świątynia Zeusa w Olimpii. Została zbudowana w latach
468–456 p.n.e. Jest to najstarszy znany przykład przełamania dotychczasowej
zasady symetrii i frontalizmu w dekoracji tympanonów. Na przyczółku wschodnim,
w scenie przygotowania do wyścigów rydwanów, postać Zeusa ustawiona była frontalnie,
w centrum kompozycji. Pozostałe postacie rozmieszczono symetrycznie. Dekoracja
przyczółka zachodniego już nie przestrzegała tych zasad. W przedstawionej na
tympanonie scenie walki Lapitów z centaurami, centralna postać Apolla została
pokazana frontalnie, ale głowa postaci była obrócona. Bóg spoglądał i wskazywał
ręką na prawą część kompozycji. Pozostałe postacie rozmieszczone były
symetrycznie. Jednak ich pozy i gesty wynikały z ukazanej akcji. Indywidualizm
w ukazaniu twarzy, gestów, mimiki, strojów, realizm w przedstawieniu
muskulatury ciała, podkreślenie ruchu układem szat odbiegały od dekoracji
okresu archaicznego. Nowością było także powiązanie tematyczne dekoracji z
historią regionu. Zasada przeciwstawienia spokojnej akcji na przyczółku
wschodnim do dynamicznej sceny rozgrywanej na przyczółku zachodnim została
przyjęta przy budowie innych świątyń greckich.
Rzeźba
W rzeźbie, w latach
poprzedzających dobę Peryklesa utrwaliły się zapoczątkowane wcześniej kierunki
rozwoju sztuki, dążące do przedstawień postaci w sposób dynamiczny,
ekspresyjny, w chwili poprzedzającej zdarzenie lub bezpośrednio po nim –
frontalne, statyczne wyobrażenia postaci wypierane były przez rzeźby zbudowane
zgodnie z zasadą kontrapostu. Posągi wykonywano z dużą precyzją, miękką linią w
opracowaniu detali, starannym oddaniem układu ciała, muskulatury, wyrazu twarzy
czy układu szat. Pojawiło się też zapotrzebowanie na portret. Powstawały
syntetyczne wizerunki myślicieli, filozofów, polityków. Były to idealizujące
przedstawienia oddające mądrość przywódców, przenikliwość filozofów. Powszechnie
stosowano marmur (wcześniej częściej używano miękkiego porosu), doskonalono
techniki odlewnicze.
Różnorodność zapewniła także
udoskonalona przez Fidiasza technika chryzelefantynowa, która polegała na
okładaniu drewnianych posągów płytkami ze złota – ubiór i kości słoniowej – ciało
ukazywanych postaci bogów. Do wybitnych przedstawicieli tego okresu należy
Myron z Eleuterai (twórca Dyskobola oraz grupy Atena i Marsjasz). Uważany jest
on za jednego z prekursorów realizmu w sztuce greckiej. W jego dziełach
wyraźnie jest widoczna znakomita znajomość anatomii. Rzeźbiarz, przełamując
statyczność archaicznych posągów, podkreślał muskulaturę ciała właściwą dla
uchwyconego ruchu, zachowywał proporcje.
Malarstwo
W malarstwie monumentalnym
Polignot z Tazos wzbogacił dotychczas używaną paletę barw (kolory: biały,
czarny i czerwony) o kolor żółty oraz zastosował wieloplanowość w komponowaniu
scen, próbując oddać w ten sposób perspektywę. Na jego obrazach postacie
pierwszoplanowe umieszczone były w dolnym rzędzie, kolejne plany rozbudowywał w
górnej części obrazu. Był twórcą takich kompozycji jak: Iliuperis, czyli
Zburzenie Troi, Nejyja – Zejście Odyseusza do Hadesu. Twórczość Polignota znana
jest z opisów literackich i powstałych pod wpływem jego malarstwa dekoracji
waz. W ceramice kontynuowano malarstwo czerwonofigurowe w tzw. stylu swobodnym,
czerpiąc tematykę i technikę rozwiązań przestrzeni z malarstwa monumentalnego.
Nadal stosowano także świadomą archaizację w tzw. stylu surowym.
Okres klasyczny (445 – 404
p.n.e.)
Architektura
Podczas odbudowy Akropolu,
oprócz stosowanego wcześniej porządku doryckiego, zastosowano elementy porządku
jońskiego. Po raz pierwszy na Akropolu, przy budowie Partenonu (447 – 432
p.n.e.) zastosowano cztery jońskie kolumny w pomieszczeniu zwanym opistodomos.
Innym elementem jońskim był fryz ciągły, tzw. procesja panatejska, dekorująca
ściany wewnątrz celli. Krzywizny pionowe i poziome korygowały zniekształcenia
powstające przy oglądaniu budowli. Są to, stosowane już w okresie archaicznym,
wybrzuszenie stylobatu i belkowania, nachylenie ku środkowi kolumn i
zastosowanie entazis (lekkiego wybrzuszenia kolumn w dwóch piątych wysokości).
Podobne rozwiązania
zastosowano w zbudowanej w latach (445 – 425 p.n.e.) świątyni poświęconej
Atenie i Hefajstosowi, zwanej Tezejonem (od dekoracji metop ukazującej czyny
Tezeusza). Przy budowie jońskiego Erechtejonu (421-406 p.n.e.) zastosowano w
południowym portyku kariatydy zamiast kolumn. Rozwiązanie tej świątyni,
złożonej z trzech połączonych ze sobą obiektów, rozplanowanych na terenie o
zróżnicowanej wysokości, uważane jest za wzór doskonałości zastosowania
porządku jońskiego. W doryckich Propylejach (437-432 p.n.e.) przy budowie
wewnętrznej kolumnady zastosowano porządek joński.
Innym przykładem łączenia różnych
porządków architektonicznych jest zbudowana przez Iktinosa, w 420 p.n.e.
świątynia Apollina w Bassai. Architekt użył kolumn w porządku doryckim – do
kolumnady zewnętrznej, wewnątrz celli zastosował półkolumny jońskie
wydzielające wnęki (zamiast tradycyjnie stosowanych naw bocznych) i jednej
kolumny korynckiej oddzielającej adyton od pomieszczenia celli. Jest to
najstarszy znany przykład zastosowania porządku korynckiego w architekturze
starożytnej Grecji. Całości dopełnia fryz ciągły z przedstawieniami walk
centaurów i Amazonek.
W tym czasie powstał pierwszy
kamienny teatr w Atenach, zwany teatrem Dionizosa.
Rzeźba
W płaskorzeźbie osiągnięto
pełnię greckiej doskonałości wyrażającą się w podporządkowaniu szczegółów
całości kompozycji. Płaskorzeźby były wykonywane z dużą dbałością o każdy
detal, nawet od strony niewidocznej dla patrzącego. Rzeźby w tympanonie były
ponadnaturalnej wielkości. Umożliwiało to dokładne poznanie ukazywanej
historii.
Tematyka dekoracji nawiązywała
do mitologii i miejscowej tradycji. Nowością zastosowaną przy budowie Partenonu
było odchylenie postaci od głównej osi i zerwanie z tradycją umieszczania
głównego bohatera w centrum sceny. W kompozycji fryzu wewnątrz świątyni
zachowany jest charakterystyczny dla sztuki greckiej rytm, harmonia, symetria.
Została przełamana dotychczasowa zasada braku fizycznego kontaktu pomiędzy
poszczególnymi postaciami. Wyraźniejsza jest ekspresja, ruch, ukazane są
uczucia poszczególnych osób. W sposób realistyczny została ujęta budowa ciała.
Dotyczy to także przedstawień kobiet.
Przy dekoracji Partenonu po
raz pierwszy został zastosowany tzw. styl mokrych szat – mojry na przyczółku
wschodnim, obecne przy narodzinach Ateny, pokazano w szatach przylegających do
ciała. Dzięki temu artysta mógł ukazać jego piękno. Dekoracja przez pogłębienie
fryzu stała się tym samym bardziej plastyczna.
Inna technika została
zastosowana przy wykonaniu reliefu zdobiącego Erechtejon. Użyto dwa rodzaje
marmuru w kolorach szarym – dla tła i białym – do wyrzeźbienia postaci. Dzięki
temu uzyskano nowe efekty kolorystyczne. Przy budowie balustrady ogradzającej
świątynię Nike Bezskrzydłej – Apteros zastosowano dekorację, w której ukazano
bogów w niespotykanych wcześniej pozach, uchwyconych podczas wykonywania codziennych
czynności, w nastrojach nieobcych zwykłym śmiertelnikom. Np. Nike zawiązująca
sandał z balustrady świątyni czy też relief z ok. 460 p.n.e. zwany Atena
melancholijna, ukazujący zamyśloną boginię z głową wspartą na włóczni.
W dekoracji zdobiącej
najprawdopodobniej tron posągu nieznany z imienia artysta ukazał narodziny
Afrodyty. Relief przedstawia najstarszy znany akt kobiecy w sztuce greckiej –
postać flecistki z płyty bocznej tronu. Innym, niespotykanym wcześniej
elementem, jest pierwsza próba ukazania pejzażu. Artysta pod stopami niewiast
towarzyszących Afrodycie wyrzeźbił kamyki. Płaskorzeźba datowana na ok. 460
p.n.e. znana jest też jako Tron Ludovisi (od miejsca znalezienia – w Villa
Ludovisi w Rzymie).
Tematem dekoracji świątyni Nike
Bezskrzydłej była wojna stoczona z Persami, zatem był to temat nawiązujący do
ówczesnej historii. Relief pokazuje przygotowania do ofiary z okazji zwycięstwa
i jej składanie. Rozwiązania zastosowane przy budowie Akropolu, zwłaszcza w
rozwiązaniu fryzów w Partenonie, Erechtejonie i świątyni Nike były naśladowane
przez innych twórców.
Do wybitnych twórców rzeźby
monumentalnej należeli Fidiasz i Poliklet. Największą sławą cieszył się
pierwszy z nich. Potrafił on posługiwać się różnymi technikami. Jego dzieła to
statyczne, pełne majestatu, monumentalne posągi bóstw. Cechowały je znakomite
wyczucie proporcji i mistrzostwo wykonania. Jego dzieło – Zeus wykonany dla
świątyni w Olimpie zaliczony został do siedmiu cudów świata.
Poliklet z Argos, znany także
z opracowania matematycznego kanonu ciała ludzkiego, przeszedł do historii jako
twórca posągów atletów z brązu. Stworzył nowy schemat kompozycji ciała
ludzkiego. Jego rzeźby ukazują postacie w pozycji tzw. kontrapostu. Cechuje je
oparcie ciężaru ciała na jednej, wysuniętej do przodu nodze. Noga druga,
wsparta na palcach, pozostaje rozluźniona. Podobnie ręce – przy obciążeniu nogi
prawej, lewa ręka wykonuje jakąś czynność, a prawa jest opuszczona swobodnie.
Linia kręgosłupa tworzy lekko skrzywioną esowatą linię. Takie asymetryczne
komponowanie postaci pozwoliło Polikletowi na ekspozycję muskulatury w
obciążonych partiach ciała i przeciwstawienie im zarysu mięśni w spoczynku. W
posągach kobiecych Poliklet skrócił szaty do wysokości kolan oraz w posągach
Amazonek obnażył piersi. Jego sposób ukazywania postaci wraz z matematycznym
określeniem proporcji ciała stał się wzorem do naśladowania dla późniejszych
twórców.
Styl mokrych szat stosowany
był także w rzeźbie pełnej. Przykładem takiego ukazania postaci jest posąg
lecącej Nike odnaleziony w Olimpii. To dzieło Pajoniosa z Mende z ok. 420
p.n.e. przedstawia boginię odzianą w szaty rozwiane wiatrem, przylegające mocno
do ciała. Posąg ustawiony był na postumencie o wysokości 9 m. W ten sposób
artysta osiągnął efekt „sfruwania” bogini z Olimpu.
Rozwój rzeźby wpłynął na
architekturę grobową. Stele nagrobne zdobione były wyidealizowanymi wizerunkami
zmarłych. Na grobach pod koniec V wieku p.n.e. stawiano małe świątyńki
wzorowane na architekturze sakralnej.
Malarstwo
Malarstwo drugiej połowy V
wieku p.n.e. zostało wzbogacone o nowy sposób przygotowywania farb, polegający
na mieszaniu barwników z żółtkiem jaj. Wprowadzenie tej techniki przypisywane
jest Agatarchosowi z Samos, zwanemu też Skenografos. Malarz ten przygotowywał
dekoracje malarskie dla Ajschylosa. Perspektywę osiągał przy pomocy ustawionych
w kilku poziomach ekranami z przedstawieniami figuralnymi. Postacie były
rysowane przy użyciu kreski. Ten sposób uzyskania perspektywy nazwano
skenografią.
Apollodoros z Aten zastosował
światłocień, jego obrazy wykonane barwnymi plamami, bez użycia tonów
pośrednich, oglądane z oddalenia, stwarzały wrażenie trójwymiarowości.
Perspektywa uzyskana przy zastosowaniu tej techniki nazywana jest skiagrafią. W
malarstwie pojawił się pejzaż. W dziełach Agatarchosa występował on
symbolicznie, zaznaczony jednym, charakterystycznym elementem. Apollodoros
używał go jako tło do pokazania postaci. Trzech wielkich następców Apollodorosa
rozwinęło i wzbogaciło skiagrafię. Byli to: Zeuksis z Heraklei, Parrasjos z
Efezu i Timantes z Kyntos.
Tematyka malarstwa została
wzbogacona o rodzajowe przedstawienia wątków mitologicznych, martwą naturę i
erotyki. Sceny i postacie przedstawiane były realistycznie. Biegłość techniki
pozwalał nawet na iluzjonizm. Do anegdoty należy opis zlatujących się ptaków do
namalowanych przez Zeuksisa Winogron oraz reakcji ludzi na widok namalowanej
draperii na ścianie – Zasłony Parraziosa. Do najbardziej znanych obrazów
Zeuksisa należy Rodzina centaurów, obraz namalowany dla Aten ukazujący wzajemne
przywiązanie, uczucia rodzinne, ciepło. Parrazjos znany jest z alegorycznych
przedstawień pojęć i uczuć. Tematyka dzieł Timantesa związana jest z mitologią,
najbardziej znany jego obraz nosi tytuł Ofiara Ifigenii. Rosnące
zainteresowanie malarstwem przejawiało się m.in. w organizowaniu publicznych
wystaw, np. podczas igrzysk olimpijskich.
Wraz z doskonaleniem warsztatu
malarstwa monumentalnego i sztalugowego zmiany zachodziły także w malarstwie
wazowym. Przede wszystkim doskonalona była precyzja rysunku, proporcja i
realizm ukazywania postaci. Malarstwo wazowe przejęło też swobodę kompozycji,
ukazywanie przeżyć bohaterów malowanych scen. Cechy te reprezentowane były w
malarstwie czerwonofigurowym oraz w polichromicznej dekoracji lekytów
białogruntowanych (związanych z kultem zmarłych), wypartych pod koniec V wieku
p.n.e. przez lekyty zdobione reliefami.
Okres późnoklasyczny (404 –
323 p.n.e.)
Wojny peloponeskie przyczyniły
się do osłabienia potęgi Aten. Osłabienie gospodarcze miało wpływ na rozwój
sztuki tego rejonu. Jednocześnie nastąpiło znaczne ożywienie na obszarze Azji
Mniejszej. Milet, Halikarnas, Efez to tylko niektóre z miast przeżywających w
zmienionej sytuacji politycznej i gospodarczej swój renesans. Pod wpływem myśli
filozoficznej Platona i Arystotelesa artyści przywiązywali coraz większą wagę
do tego, co dotyczy spraw człowieka. Zmiany zachodzące w sztuce tego okresu
nazywane są też często procesem laicyzacji. Faktycznie, nie wznoszono już tylu
nowych świątyń a rzeźbiarze i malarze coraz częściej podejmowali tematykę życia
codziennego.
Architektura
Architekci w budowlach
wznoszonych w porządku doryckim odchodzili od przestrzegania już niezrozumiałej
dla nich zasady tryglifów, proporcje świątyń były smuklejsze a wnętrza bardziej
dekoracyjne. Częstym elementem były półkolumny i kolumny o korynckich
głowicach. Porządek joński przeżywał swój renesans. Pod wpływem architektury
Wschodu zaznaczyła się tendencja wznoszenia budowli o gigantycznych rozmiarach,
której przykładami były świątynia Artemidy w Efezie, odbudowana w 323 p.n.e. na
miejscu spalonego w 356 p.n.e. Artemizjonu oraz świątynia Apollina w Didim.
Upowszechnił się rzadko
wcześniej stosowany typ budowli – tolos, wznoszony na planie koła w porządku
doryckim lub jońskim otoczony zewnętrzną, zazwyczaj wykonaną w porządku
korynckim, kolumnadą. Oprócz budowli sakralnych, na terenach Azji Mniejszej
wznoszono monumentalne grobowce. Najbardziej znanym przykładem tego typu
budowli był grobowiec władcy Karii Mauzolosa w Halikarnasie (Mauzoleum w
Halikarnasie), zaliczony do siedmiu cudów świata.
Rozpowszechniono także poza
terenami Jonii budowle świeckie pełniące funkcję propagandową, tzw. pomniki
honoracyjne. Jedyny, zachowany na miejscu zbudowania, pomnik Lizykratesa w
Atenach, to budowla w kształcie tolosu. Została ustawiona na 10-metrowym
podium, otoczona półkolumnami w porządku korynckim i zwieńczona trójnogiem,
trofeum w konkursie śpiewaczym. Lizokrates w ten sposób uczcił zwycięstwo
swojego chóru w zawodach. W budownictwie świeckim wznoszono gmachy posiedzeń
władz (np. Tersilion w Megalopolis), magazyny (np. Skeuoteka – arsenał floty
ateńskiej w Pireusie), rozbudowano też teatr Dionizosa (338-326 p.n.e.) i
zbudowano monumentalne teatry w Syrakuzach (ok. 400 p.n.e.) i w Epidauros (ok.
330 p.n.e.).
Rzeźba
Do najwybitniejszych
rzeźbiarzy okresu późnoklasycznego należą: Lizyp z Sykionu, Skopas z Paros,
Praksyteles.
Praksyteles (370 – 330 p.n.e.)
był twórcą wyrastającym z tradycji attyckich. Jego rzeźby to wizerunki
„pięknych bogów”. Rzeźbiarz przedstawiał postacie greckich bogów jako młodych,
pięknych osób o trochę sennym, zamyślonym spojrzeniu. Kompozycja dzieł
Praksytelesa nawiązuje do kanonów Polikleta. Artysta nieco inaczej rozkładał
ciężar ciała swoich postaci, przez co linia kręgosłupa została bardziej
wygięta. Jednocześnie stosowane przez niego proporcje wysmuklały sylwetkę,
miękka linia i dbałość o detal nadała jego dziełom elegancką formę pełną
zmysłowego piękna. Uczłowieczonym wizerunkom greckich bogów nie była obca
zabawa, zmęczenie, codzienne czynności (np. Afrodyta Knidyjska z ok. 360
p.n.e., ukazana w chwili poprzedzającej kąpiel lub wychodzenia z niej). Rzeźba
ta, to pierwszy w sztuce greckiej akt bogini. Po jej wykonaniu, artysta został
oskarżony o świętokradztwo. Jednocześnie posąg stał się najbardziej popularnym
i najczęściej kopiowanym dziełem tego rzeźbiarza].
Lizyp (350 – 300 p.n.e.),
nadworny portrecista Aleksandra Wielkiego przeszedł do historii jako
najbardziej wszechstronny rzeźbiarz tego okresu. Mistrz techniki brązownictwa.
Twórca nowego kanonu ciała ludzkiego o proporcjach smuklejszych niż kanon
Polikleta, autor posągów atletów (np. „Apoksyomenosa”), herosów, bogów i ludzi.
Wprowadził też wieloplanową kompozycję w rzeźbie. Kontrapost w jego dziełach
jest mocniej zaakcentowany, praca mięśni ukazana bardziej realistycznie niż w
dziełach Polikleta. Jednocześnie twarze rzeźbionych postaci ukazują ich stany
psychiczne i fizyczne. Jest twórcą pomnika ukazującego dwudziestu pięciu
dowódców poległych w bitwie nad Granikiem, licznych portretów Aleksandra
Wielkiego, w tym pomnika przedstawiającego Aleksandra w scenie polowania na lwa.
Trzeci wielki rzeźbiarz i
architekt tego okresu, Skopas (370 – 330 p.n.e.), przeszedł do historii jako
twórca najbardziej ekspresyjnych w wyrazie postaci. Do jego ulubionych tematów
należały dramatyczne chwile z życia bohaterów greckiej mitologii. Pozwalało to
na ukazanie silnych doznań i gwałtowności ruchu. Znana z rzymskich kopii postać
menady została pokazana w chwili ekstazy spowodowanej oszołomieniem winem,
ziołami i silnym podnieceniem. Relief zdobiący świątynię Ateny Alea w Tegei
opowiada o tragicznych losach Meleagra podczas łowów na dzika kalidońskiego,
płaskorzeźby na ścianach Mauzoleum w Halikarnasie to sceny walki Greków z
Amazonkami.
Oczywiście, wymienieni twórcy
nie byli jedynymi znanymi rzeźbiarzami tego okresu. Leochares był autorem znanych
z rzymskich kopii dzieł: Apollo Belwederski, Diana Wersalska. Lizystratos, brat
Lizypa, rozwinął realistyczną sztukę portretową. Był inicjatorem tworzenia
odlewów gipsowych portretowanych osób. Relief upowszechnił się w sztuce
nagrobnej. Coraz częściej wykonywano sarkofagi skrzyniowe o ścianach zdobionych
scenami o tematyce mitologicznej, batalistycznej lub związanych z obrzędami
pogrzebowymi. Nadal wykonywano stele nagrobne zdobione płaskim reliefem.
Nowością były marmurowe lekyty o wysokości ok. 2 m, o dekoracji rzeźbiarskiej.
Ten typ pomników nagrobnych upowszechnił się w Attyce w IV wieku p.n.e., w III
wieku p.n.e. nie był już spotykany.
Malarstwo
Malarstwo w okresie późnego
klasycyzmu osiągnęło swój szczytowy rozwój. Przyczyniła się do tego tzw. szkoła
sykiońska wraz ze swoimi przedstawicielami: Pamfilosem, Melantiosem, Pauzjaszem
i Apellesem oraz szkoła attycka, reprezentowana przez Eufranora, Nikiasza i
Filoksenosa. Ten ostatni był twórcą obrazu bitwy pod Issos, znanej z kopii
mozaikowej znalezionej w Pompejach.
Pamfilos, nauczyciel Apellesa
i twórca szkoły sykońskiej był malarzem sięgającym do tematyki mitologicznej i
historycznej. Przypisywana jest mu działalność, która doprowadziła do
wprowadzenia nauki rysunku do szkół hellenistycznych. Imię Pauzjusza wiązane
jest z opracowaniem techniki enkaustycznej, polegającej na zastosowaniu
gorącego wosku do sporządzania farb. Farby te nakładano na gorąco, a następnie
polerowano. Pozwalało to na osiągnięcie bogatszych efektów malarskich.
Najsławniejszy malarz tej
epoki to Apelles z Kolofonu. Był znanym portrecistą, malarzem scen
mitologicznych, historycznych i rodzajowych. Mimo stosowania czterech kolorów
dążył do uzyskania pośrednich odcieni (słynne były jego odcienie bieli i różu).
Nadworny malarz Aleksandra Wielkiego, specjalizował się w portretach znanych
osób o pogłębionym studium psychologicznym postaci. Był malarzem realistycznym,
twórcą licznych personifikacji pojęć (np. szczęście, potwarz). Najsłynniejszym
jego dziełem była Afrodyta Anadyomene (wynurzająca się z morza) namalowana dla
Kos.
Pod wpływem malarstwa
kształtowała się też sztuka mozaikarska. Szczególny jej rozkwit nastąpił w
Macedonii. W tamtejszych rezydencjach gliniane posadzki początkowo zdobiono i
wzmacniano kamyczkami, które zaczęto układać początkowo w proste, geometryczne
wzory. Z czasem tematyka została wzbogacona o sceny inspirowane innymi
dziedzinami sztuki, przede wszystkim przedstawieniami malarskimi. W dekoracjach
figuralnych najczęściej spotykane były sceny mitologiczne, batalistyczne,
polowań i walki zwierząt.
W malarstwie ceramicznym
połączono technikę czerwonofigurową z barwną polichromią szczegółów wykonywana
w kolorach: białym, błękitnym, różowym i złotym (tzw. styl kerczeński).
Rozwinęły się też ośrodki ceramiczne położone na południu Italii – w Kampanii,
Lukanii i Apulii. Cechą charakterystyczną ceramiki produkowanej w tych
ośrodkach była bogata ornamentyka, dążenie do przepychu w wieloosobowych
kompozycjach burleskowych czy komediowych. Apulia zasłynęła z waz w stylu
gnathia, pokrytych czarną polewą o jednostronnej dekoracji kontrastującej z
tłem.
Okres hellenistyczny (323 – 30
p.n.e.)
Sztuka grecka okresu
hellenistycznego – sztuka ostatniego, umownego okresu dziejów sztuki
starożytnej Grecji. Jego ramy czasowe wyznaczają: śmierć Aleksandra
Macedońskiego w 323 p.n.e. oraz podbój Egiptu Ptolemeuszy, ostatniego,
niezależnego państwa hellenistycznego (30 p.n.e.).
Podboje Aleksandra Wielkiego
rozszerzyły zasięg oddziaływania sztuki greckiej. Jednocześnie wiele z
podbitych ziem już wcześniej posiadało bogate tradycje kulturowe (np. Egipt,
Mezopotamia, Persja czy dolina Indusu). Przenikanie się elementów greckich i
orientalnych, a także w późniejszym okresie italskich, zdecydowało o dalszych
kierunkach rozwoju sztuki hellenistycznej. Wielu jej twórców, wywodząc się z
tradycyjnych ośrodków artystycznych Grecji i czerpiąc z bogatej spuścizny,
poszukiwało nowych form wyrazu pełniej odpowiadających nowym realiom. Wraz z
ekspansją terytorialną powstały nowe ośrodki, miejscowe tradycje wywierały
wpływ na działających w nich artystów.
Nastąpił rozkwit nauk
przyrodniczych i filozofii. Zainteresowanie człowiekiem i jego rozwojem
osobowym zaowocowało w sztuce licznymi portretami ludzi różnej kondycji,
wszelkich ras i warstw społecznych; zdrowych, kalekich i starców.
Przedstawienia na reliefach i obrazach zamiast neutralnego tła otrzymały bogate
pejzaże. Idealizacja została zastąpiona tendencjami naturalistycznymi, a
klasyczna harmonia ustąpiła miejsca ekspresji i kontrastowi piękna i brzydoty.
Architektura
Architektura tego okresu
związana jest w dużej mierze z zakładaniem nowych miast i przebudowywaniem
istniejących ośrodków miejskich. Przy rozwiązywaniu układów urbanistycznych
przestrzegano zasad opracowanych już w V wieku p.n.e. przez Hippodamosa z
Miletu. Jednym z czołowych urbanistów okresu hellenistycznego był architekt
macedoński Dejnokrates, projektant Aleksandrii. Nowatorstwo rozwiązań wiązało
się, między innymi, z planowaniem – biorącym pod uwagę ukształtowanie terenu,
warunki klimatyczne, odległość od szlaków komunikacyjnych oraz możliwości
zaopatrzenia w wodę.
Miasta zakładano na
geometrycznym planie z wyraźnie zaznaczonymi granicami dzielnic mieszkalnych,
handlowych, reprezentacyjnych i terenów rekreacyjnych. Centralnym miejscem była
agora, a regularną siatkę ulic prowadzono w prostopadłych kierunkach. Miasta
wyposażano w urządzenia wodociągowe doprowadzające wodę do domów oraz w sieć
kanalizacyjną. Najważniejszymi budowlami miejskimi były: buleuterion (ratusz,
miejsce posiedzeń rady miejskiej), eklesiastreon (gmach posiedzeń zgromadzeń),
stoa wznoszona jako budowla wolno stojąca o zróżnicowanym przeznaczeniu
użytkowym albo portyk otaczający agorę, kręgi świątynne czy palestry.
Została wprowadzona także stoa
piętrowa (pomysłodawcą takiego rozwiązania był Sostratos z Knidos), w której
parter projektowano najczęściej w porządku doryckim a piętro w jońskim. Tak
rozwiązano np. Stoę Antigonosa w Delos (ok. 245 p.n.e.) czy też Stoę Attalosa w
Atenach (ok. 140 p.n.e.).
W tym czasie powstawały też
duże obiekty sportowe – gimnazjony, gmachy bibliotek miejskich (np. w
Aleksandrii i Pergamonie), w budowlach teatrów rozbudowywano proskenion,
którego część podziemną – hyposkeon wyposażano w portyk. O możliwościach
technicznych rozwiązań ówczesnych architektów świadczy wielopiętrowa budowla,
jaką była zaliczana do siedmiu cudów świata latarnia morska w Faros. Zachodziły
także zmiany w budownictwie rezydencji. Powstawały pełne przepychu pałace, rozbudowane
w planie piętrowe budynki o bogatym wystroju malarskim, marmurowych
wykładzinach, mozaikach zdobiących posadzki. W mniej bogatych willach okładziny
marmurowe zastępowano malarską imitacją.
W architekturze sakralnej
nastąpiło ostateczne zerwanie z zasadą tryglifów. Porządek dorycki występował
tylko w małych obiektach sakralnych, jako dekoracja budynków świeckich lub w
fasadach grobowców. Nowe świątynie budowane były w porządku jońskim lub
korynckim. Dodatkowo wzbogacano go przez np. reliefową dekorację baz kolumn,
dodatkową kolumnadę (świątynia Apollina w Milecie, Olimpiejon w Atenach).
Oprócz świątyń na planie
prostokąta wznoszono także budowle na planie koła (tzw. tolosy). Monumentalną
budowlą tego typu jest zbudowany około 270 p.n.e. Arsinejon na Samotrace, tolos
o średnicy 20 m z półkolumnami we wnętrzu budowli. Był to ośrodek kultu
Kabirów. Inną budowlą założoną na planie centralnym jest zbudowane około 40
p.n.e. w Atenach obserwatorium astronomiczne (Wieża Wiatrów). Jest to budynek
na planie ośmiokąta z umieszczonymi na ścianach płaskorzeźbami uosabiającymi
wiatry. Na dachu znajdował się ruchomy posąg trytona, wskazujący kierunek
wiatru. Zegary słoneczne ulokowane były na wszystkich ścianach, a we wnętrzu
budowli umieszczono zegar wodny.
Rzeźba
Rzeźba hellenistyczna,
zainteresowana wszechstronnie osobowością człowieka m.in. w aspektach wieku
(dzieciństwo, starość), przynależności społecznej (wolni, niewolnicy) i
etnicznej, wypracowała w pełni realistyczne formy modelunku, ekspresji i ruchu
dla szerokiego repertuaru tematów. Stylowo inspirowana dziełami wielkich
mistrzów (głównie Skopasa, Praksytelesa, Lizypa), rozwinęła 3 podstawowe
tendencje: tzw. barokową – patetyczną i dynamiczną, rokokową – delikatną i
finezyjną oraz klasycyzującą (określaną też jako tradycyjną) – chłodną i
akademicką.
Rzeźby okresu hellenistycznego
często tworzone były jako wolno stojące. Pozwalało to tworzyć dzieła
przestrzenne o wieloplanowej kompozycji. Często spotykane są tematy znane z
wcześniejszych przedstawień w reliefie, kompozycje grupowe i pojedyncze posągi
o kompozycji zbliżonej do stożka.
Przemieszanie etniczne
ludności w epoce hellenistycznej widoczne jest w rysach rzeźbionych postaci. W
rzeźbie ukazywane są postacie Greków, Persów, Nubijczyków czy Syryjczyków.
Realistycznie oddawane są różnice strojów, fryzur czy uzbrojenia. Częstym
tematem są wizerunki młodego Erosa i Afrodyty (do najbardziej znanych
wizerunków bogini należy rzeźba zwana Wenus z Milo lub też Afrodyta z Melos
powstała około 150–120 p.n.e.). Popularność zyskały przedstawienia bóstw opiekuńczych
miast, np. Tyche Antiochii autorstwa Eutychidesa. Bogini ukazana jest jako
postać zasiadająca na górze Silpius. Głowę jej zdobi corona muralis, w ręku
trzyma kłosy – znak dobrobytu. Nowością, niespotykaną w okresach
wcześniejszych, było też częste kopiowanie najsławniejszych dzieł powstałych w
okresie hellenistycznych i w okresach wcześniejszych (w V i IV wieku p.n.e.)
Rozwinął się portret
rzeźbiarski, który stopniowo pogłębiany psychologicznie osiągnął pełnię
realizmu w analitycznych wizerunkach władców i osób prywatnych.
Szkoły rzeźbiarskie
Obok nadal aktywnych starych
ośrodków rzeźbiarskich (głównie w Atenach) powstały nowe w Aleksandrii,
Pergamonie i na Rodos. Każdy z tych ośrodków reprezentował odmienne koncepcje
stylowe.
Rodos
Z ośrodkiem na wyspie Rodos
związana była twórczość artystów, autorów znanych kompozycji przestrzennych jak
Grupa Laokoona (autorstwa Agesandrosa, Polydorosa i Atenodorosa) i Byka
Farnezyjskiego (Ukaranie Dirke) wykonanego przez Apolloniosa i Tauriskosa.
Bogactwo skomplikowanej kompozycji, efektów światłocieniowych, precyzja
wykonania wiąże te dwie rzeźby z nurtem tzw. "baroku
hellenistycznego". Innymi znanymi dziełami twórców związanych z tą wyspą
jest Boetos z Chalkedonu, autor rzeźby przedstawiającej chłopca duszącego gęś;
Doidalses – twórca tzw. Afrodyty przykucniętej, rzeźby wielokrotnie kopiowanej
na zamówienia Rzymian; oraz nieznany z imienia twórca rzeźby Nike z Samotraki.
Pergamon
W Pergamonie rzeźba osiągnęła
doskonałość w kompozycjach „barokowych", dynamicznych i ekspresyjnych, o
wybujałych formach i silnym światłocieniu. Działalność artystów pergameńskich
najbardziej znana jest z dekoracji rzeźbiarskiej wolno stojącego ołtarza
poświęconego Zeusowi i Atenie (Wielki Ołtarz Zeusa) z II wieku p.n.e. oraz
zachowanych w rzymskich kopiach rzeźb Gal zabijający żonę i Umierający Gal. Te
dwie rzeźby to fragmenty pomnika upamiętniającego zwycięstwo Attalosa I nad
małoazjatyckimi Galami (Galatami). Cechuje je pełen szacunku stosunek do
pokonanych i realistyczne oddanie pełnej patosu sceny. Fryz wewnętrzny Ołtarza
Pergameńskiego cechuje rozwinięta w czasach rzymskich narracja ukazania dziejów
bohatera Telefosa (tzw. zasada narracji kontynuacyjnej). Postacie reliefu
zostały przedstawione na tle pejzażu. Jest to pierwsze przedstawienie
płaskorzeźby osadzonej w takiej kompozycji na tak dużą skalę. Wcześniej pejzaż
występował w reliefie tylko sporadycznie. Wprowadzono także naturalistyczną
interpretację wątków mitologicznych (Marsjasz obdarty ze skóry, ok. 200 p.n.e.)
Ze szkołą pergameńską wiąże się również znakomite studia snu, np. Faun
Berberini.
Aleksandria
Szkoła aleksandryjska
specjalizowała się w tematyce dnia codziennego. Miękki modelunek, dokładne
polerowanie powierzchni, lekkość i finezja gestów, erotyczne zabarwienie nadały
rzeźbom aleksandryjskim specyficzny klimat o niemal iluzjonistycznych efektach.
Te cechy skłoniły historyków do nadania rzeźbom szkoły aleksandryjskiej nazwy
"antycznego rokoka". Tematyka sielankowa reprezentowana jest przez
rzeźby związane z wyobrażeniami Erosa i Psyche, śpiących hermafrodytów.
Przykładem rzeźby alegorycznej jest przedstawienie personifikacji Nilu, symbolu
dobrobytu miasta. Nil ma postać wspartego na sfinksie starca z rogiem obfitości
w dłoni, a bawiące się z krokodylem dzieci umieszczone u jego stóp to
najprawdopodobniej symbole dopływów Nilu. Postacie bawiących się dzieci w tej
grupie rzeźbiarskiej uważane są za najdoskonalsze przedstawienie dzieci w
sztuce hellenistycznej. Rzeźba aleksandryjska to także nurt naturalistyczny
ukazujący ludzi starych, kalekich. Najbardziej znane rzeźby to postać starego
mężczyzny i starej pijanej żebraczki (której autorem jest Myron z Teb). Przez
drobną plastykę zostały spopularyzowane figurki przedstawiające karykaturalne
wizerunki kalek i karłów. Ten groteskowy nurt nie ominął postaci bogów ukazując
podstarzałą Afrodytę, przebiegłego Hermesa czy pyszałkowatego Aresa.
Ateny
W Atenach plastyka, zwłaszcza
sakralna, kontynuowała dawne tradycje (np. Temida z Ramnos Chajrestratosa,
295-280 p.n.e.) Z czasem generalne osłabienie inwencji twórczej spowodowało
upowszechnienie się akademickiego nurtu tradycyjnego. Z nurtem tradycyjnym
związany był Damofon z Messeny, zainspirowany twórczością Fidiasza twórca wielu
kolosalnych posągów dla sanktuariów, m.in. grupy bogów: Demeter, Desdemony
(Despiny), Artemidy i Antynosa dla świątyni Desdemony w Lykosura. Z tendencją
tradycyjną związany był także uczeń Lizypa, Chares z Lindos, twórca posągu
Heliosa wykonanego na zamówienie wyspy Rodos (Kolos Rodyjski). Stare dzieła, inspirujące
nieco wcześniej m.in. Damofona, stały się w okresie późniejszym podstawą
licznych adaptacji (m.in. kompozycje Apolloniosa, Agasiasa), przetworzeń (Wenus
z Milo) i kopii, początkowo wykonywanych dla kolekcjonerów greckich, a
następnie (od I wieku p.n.e.) – dla rzymskich, zwłaszcza w Italii, gdzie były
tworzone techniką punktowania (Pasiteles, Arkesilaos).
Malarstwo
Malarstwo monumentalne znane
jest na ogół z opisów i kopii rzymskich. Popularne były tematy historyczne,
rodzajowe dotyczące życia codziennego i mitologii oraz pejzaże i martwa natura.
W Aleksandrii tworzył przedstawiciel nowego kierunku zwanego grylloi. Były to
przedstawienia karykaturalne, w których pod postaciami zwierząt lub ludzi o
cechach zwierzęcych ukazywano sceny mitologiczne lub historyczne, często w
formie groteski. Z tym ośrodkiem związane jest wytworzenie jeszcze jednego
stylu przedstawień scen rodzajowych, zwanego ryparografią. Cechą
charakterystyczną tego malarstwa było wzbogacenie scen rodzajowych np. przez
ukazanie pracy w otoczeniu warsztatu, sceny życia codziennego urozmaicano
scenami pornograficznymi lub wulgarnymi.
Na zamówienie tworzone były
oficjalne portrety, niektóre przetrwały w rzymskich kopiach, np. portret
Berenike II jako rzymska mozaika.
Malarstwo ścienne oparte było
przede wszystkim na technice temperowej, a sztalugowe na enkaustycznej. Obrazy
ścienne zdobiły zazwyczaj wnętrza bogatych domów. Styl inkrustacyjny,
polegający na naśladowaniu okładzin z marmuru, znalazł zastosowanie nie tylko
przy zdobieniu pomieszczeń mieszkalnych, ale również do dekoracji bogatych
grobowców. Wnętrza zdobiono także mozaiką układaną na posadzkach i ścianach.
Malarstwo wazowe podupadło
wypierane przez dekoracje reliefowe, często uzyskiwane z wyciskanych form.
Podstawowe stały się motywy geometryczne i roślinne komponowane w układach
pasmowych. Oprócz gotowych form stosowano relief otrzymywany przy pomocy
stempli, którymi wyciskano wzory układane w pasy o bardziej różnorodnych niż
forma układach. Oprócz wzorów geometrycznych stosowano umieszczane we wnętrzach
naczyń medaliony z popiersiami bóstw lub scen erotycznych. Dekoracja naczyń
ceramicznych często była wzorowana na reliefie zdobiącym naczynia wykonywane z
metalu, które wraz ze wzrostem zamożności i zamiłowaniem do przepychu stawały
się coraz popularniejsze. Za największego malarza waz okresu hellenistycznego
uchodził Appeles, który miał godnego rywala w osobie Antyfilosa z Aleksandrii.
Po upadku ostatniej monarchii
hellenistycznej greccy artyści pracowali dla nowych odbiorców – Rzymian. Sztuka
grecka stała się jednym z elementów leżących u podstaw rozwoju sztuki
rzymskiej. O jej sile świadczy także wpływ, jaki wywarła na sztukę bizantyńską
i renesans.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz