Zbiór mitów przekazywanych
przez starożytną grecką tradycję opowieści o bogach i herosach, wyjaśniających
miejsce człowieka w świecie, oraz samo funkcjonowanie świata, jego stworzenie i
historię. Z mitologii czerpano wiedzę na temat świata i rozwijano na tej
podstawie normy etyczne wyznaczające miejsce człowieka w ustalonym porządku
świata. Wiedza płynąca z mitów nie stanowiła jednak nigdy „prawdy objawionej” i
otwarta była na dyskurs, polemikę i krytykę. Sama zaś starożytna religia
grecka, chociaż nie sposób o niej mówić w oderwaniu od mitologii będącej jej
elementarną częścią składową, opierała się w znacznym stopniu na ortopraksji
(jedności praktyk religijnych), nie zaś ortodoksji (jedności poglądów).
Najstarszymi źródłami wiedzy o
mitologii greckiej są dzieła Homera i Hezjoda. Mitologia stymulowała twórczość
artystyczną do tego stopnia, że ciągle pojawiały się nowe wątki,
odzwierciedlające relacje zachodzące między człowiekiem i bogami, służyły one
głównie do określenia granic, których śmiertelnikom nie było wolno przekraczać.
Mitologia grecka, poprzez
mitologię rzymską, która z niej wiele zaczerpnęła, weszła do dziedzictwa
kultury europejskiej i jest w dalszym ciągu obecna w różnych przejawach życia
społecznego, czerpią z niej na przykład New Age, astrologia, horoskopy, kult i
współczesne religijne ruchy rekonstrukcjonistyczne.
Istnieje wiele materiałów
źródłowych umożliwiających poznanie mitologii greckiej:
- poezja okresu archaicznego i klasycznego tworzona przede wszystkim na użytek uświetnienia uroczystości religijnych lub uczt arystokratów. Należy tu wymienić:
- Iliadę i Odyseję Homera, a także Hymny homeryckie
- Theogonię Hezjoda
- dramaty Ajschylosa, Sofoklesa, Eurypidesa i Arystofanesa
- lirykę chóralną Pindara i Bakchylidesa
- prace historyków (np. Herodota, Diodora Sycylijskiego) i geografów (np. Pauzaniasza, Strabona), którzy w trakcie swoich podróży spisywali zasłyszane opowiadania i historie.
- traktaty mitografów próbujących w sposób naukowy opisać i pogodzić ze sobą często sprzeczne poetyckie wersje mitów. Jako przykład może posłużyć dzieło Apollodorosa z Aten, Bibliotheke.
- poezja hellenistyczna oraz rzymska pozbawiona znaczenia religijnego, mająca charakter czysto literacki, zawierająca jednak wiele istotnych informacji. Do tej kategorii należy zaliczyć:
- poetów hellenistycznych Apolloniosa z Rodos, Kallimacha
- poetów rzymskich Hyginusa, Owidiusza, Stacjusza, Valeriusa Flaccusa, Wergiliusza
- późnoantycznych poetów greckich Nonnosa, Kwintusa ze Smyrny
- powieści Apulejusza, Gajusza Petroniusza, Lollianusa i Heliodora z Emesy
Mity greckie są niezwykle
zróżnicowane i urozmaicone. Opisano tam historie od potwornych morderstw
wczesnych bogów, krwawej wojny tebańskiej i trojańskiej, poprzez młodzieńcze
wybryki Hermesa, aż do poruszającego żalu Demeter po stracie Persefony.
Niezliczony jest również zastęp bogów, bóstw, herosów, potworów, demonów, nimf,
satyrów i centaurów zasiedlających świat mitów.
Sprzeczności w materiałach
źródłowych wykluczają możliwość bezspornego ustalenia czasu wydarzeń w nich
opisanych, jednak mity posiadają pewną chronologię, gdzie można wyróżnić
następujące po sobie okresy:
- okres panowania bogów
- okres bliskiego współistnienia bogów i ludzi
- okres herosów, gdzie aktywność bogów jest ograniczona
Chociaż okres, w którym bogowie niepodzielnie panowali na ziemi, wydaje się najbardziej interesujący dla współczesnego badacza mitów greckich, jednak dla starożytnych Greków bardziej zajmujący był okres herosów. Świadczyć o tym może mnogość utworów opisujących losy półbogów – Iliada i Odyseja przewyższały Teogonię i Hymny homeryckie zarówno obszernością treści jak i popularnością.
Podobnie jak inne sąsiadujące
z nimi ludy, Grecy posiadali panteon bogów i bóstw, z których każdy odpowiadał
za pewien aspekt rzeczywistości. Na przykład Afrodyta była boginią miłosnego
pożądania, podczas gdy Ares był bogiem wojny a Hades bogiem śmierci. Niektóre
bóstwa jak Apollo, czy Dionizos miały bardzo skomplikowaną osobowość i pełniły
wielorakie funkcje. Istniały również bóstwa przypisane do miejsc: bogowie rzek,
nimfy opiekujące się źródłami i jaskiniami, a także bóstwa troszczące się o
groby zmarłych herosów. Najpotężniejsi według Greków bogowie przypisywani byli
do największych części świata: Posejdon był władcą wód, Zeus jako król bogów
rządził całym lądem i niebem, zaś Hades światem podziemnym. Wszyscy trzej byli
braćmi.
Oprócz tego istniały również
setki innych bytów, których nie można zaliczyć do grona bogów ani herosów.
Niektóre z nich istniały jedynie w świadomości lokalnych społeczności lub były
czczone w określonych miejscach (np. Trofonios) lub podczas określonych
uroczystości (np. Adonis). Wielkie miejsca kultu, świątynie, były poświęcane
jedynie grupie najważniejszych bogów i na nich przede wszystkim skupiały się
wierzenia świata helleńskiego. Jednakże wiele regionów i mniejszych
miejscowości posiadało własne miejsca kultu lokalnych bóstw, nimf czy herosów.
Również duże miasta oddawały cześć bogom z uwzględnieniem lokalnych tradycji.
Pierwsi bogowie
Mity odnoszące się do tego
okresu opisują historię narodzin i konfliktów pierwszych bogów: Chaosu, Nyks
(Nocy), Uranosa (Nieba), Gai (Ziemi), tytanów – bogów o imionach: Okeanos,
Hyperion, Kojos, Krios, Japet (Japetos), Kronos, tytanid – bogiń o imionach:
Teja, Rea, Temida, Mnemosyne, Fojbe (Febe), Tetyda (Tetys) oraz zwycięstwo
Zeusa i bogów olimpijskich. Mity te stały się tematem Teogonii Hezjoda oraz
wielu innych, obecnie zaginionych, poematów (również tych, których autorstwo
przypisuje się Orfeuszowi, Musajosowi, Epimenidesowi, Abarisowi i innym
legendarnym poetom) używanych podczas rytuałów oczyszczeń czy religijnych
misteriów. Wiele z tych mitów dotrwało do naszych czasów dzięki cytatom w dziełach
filozofów neoplatońskich oraz dzięki fragmentom zapisanym na zwojach papirusu.
Najwcześniejsi Grecy, poezję
teogoniczną oraz pieśni o narodzinach bogów, pojmowali jako prototyp twórczości
poetyckiej i przypisywali jej moc magiczną. Orfeusz, archetyp poety, był
również archetypem śpiewaka teogonicznego, który w Argonautice używa pieśni do
okiełznania morza i sztormu oraz porusza serca bogów świata podziemnego w
czasie pobytu w Hadesie. Również Hermes, wg homeryckiego Hymnu do Hermesa,
zaraz po wynalezieniu liry śpiewa pieśń o narodzinach bogów.
Nowi bogowie
Inna grupa mitów przedstawia
historię narodzin, wyczynów, kłótni i zatargów oraz panowania na Olimpie
młodszej generacji bogów, do której zalicza się Apollina, Hermesa, Atenę,
Afrodytę, Artemidę, Hefajstosa, Aresa. Żoną i siostrą Zeusa była Hera, braćmi
Posejdon oraz Hades, siostrami były Demeter i Hestia . Reszta bogów była
dziećmi Zeusa. Najstarszym źródłem tych mitów są Hymny homeryckie, często
nawiązujące w swej treści do ośrodków kultu danego boga np.: Hymn do Apollo
nawiązuje do mitu o narodzinach boga w Delos oraz innego mitu o założeniu
wyroczni w Delfach. Z kolei Hymn do Demeter z opisem uprowadzenia Persefony
przez Hadesa, opisuje wydarzenia, które stały się motywem przewodnim misteriów
eleuzyjskich.
Okres bogów i ludzi
Okresem łączącym czasy, w
których bogowie samotnie zamieszkiwali świat oraz okres kiedy ich interwencja w
sprawy ludzkie stała się ograniczona, występuje epoka bliskiej koegzystencji
bogów i ludzi.
Najbardziej popularnym typem
opowiadań nawiązujących do tych czasów są mity opisujące uwodzenie śmiertelnych
kobiet przez bogów (najczęściej Zeusa) skutkujące narodzinami herosów.
Nierzadko również boginie wiązały się ze śmiertelnikami wydając z takich związków
potomków (np. w homeryckim Hymnie do Afrodyty opisano związek Afrodyty i
Anchizesa, ojca Eneasza).
Kolejna grupa mitów opisuje
okoliczności przyswojenia lub odkrycia ważnych zjawisk lub przedmiotów
związanych z kulturą starożytnych Greków: wykradzenie bogom ognia przez
Prometeusza, wykradzenie bogom przez Tantala ambrozji i nektaru i obdarowywanie
nim swoich poddanych oraz ujawnienie przez niego boskich tajemnic,
zapoczątkowanie składania ofiar bogom przez Prometeusza lub Likaona, nauczenie
ludzi rolnictwa przez Demeter, zapoczątkowanie misteriów przez Triptolemosa,
wynalezienie aulosu przez Marsjasza i jego uczestnictwo w muzycznych zawodach z
Apollinem.
Jeszcze inne mity odnoszą się
do Dionizosa – boga, którego kult przywędrował do Grecji z zewnątrz. Kultowi
boga sprzeciwiali się królowie Likurg i Penteusz, zostali jednak przez niego
surowo ukarani.
Okres herosów
Wśród herosów najbardziej
znany i poważany był Herakles znany głównie z wykonania dwunastu prac. Jego
bohaterskie czyny stały się tematem wielu lokalnych podań jak i powszechnie
znanych legend. Przez swoje obżarstwo i rubaszny charakter stał się tematem
wielu komedii, jednocześnie w tragediach przedstawiano dramatyczne okoliczności
jego śmierci.
Inni herosi tej generacji, Perseusz
i Bellerofont, mieli wiele cech wspólnych z Heraklesem. Podobnie jak on, swoich
nadludzkich czynów dokonywali samotnie, a zabicie Meduzy i Chimery podobnie jak
zabicie Hydry lernejskiej ma cechy opisu baśniowego. Dokonania pierwszych
herosów nie były popularnym tematem dzieł poetów, znane są dzięki opisom
mitografów i późniejszym wzmiankom w utworach prozaików. Były one jednakże
częstym tematem dzieł rzeźbiarzy i malarzy.
Kolejne pokolenie herosów, ale
również Herakles, wzięło udział, pod wodzą Jazona, w wyprawie po złote runo.
Oprócz Argonautów do tego pokolenia zalicza się również: heroinę Atalantę,
Meleagra oraz Tezeusza, który wyruszył na Kretę, by zabić Minotaura.
Okres między wyprawą
Argonautów a wojną trojańską uchodzi za czas przerażających zbrodni i
morderstw, wśród których należy wymienić historię Atreusa i Tiestesa w Argos
oraz Lajosa i Edypa w Tebach, która doprowadziła do splądrowania miasta podczas
wyprawy siedmiu przeciw Tebom oraz późniejszej Epigonów. Mity z tego okresu
były częstym tematem ateńskich tragedii.
Wojna trojańska jest punktem
zwrotnym, gdyż oznaczała przejście od epoki herosów (czasów mitycznych) do
czasów, które Grecy uważali już za okres historyczny. Okres trojański w
mitologii greckiej przebiega wg scenariusza, w którym można wyodrębnić
następujące etapy: – zdarzenia prowadzące do wybuchu wojny: sąd Parysa,
uprowadzenie Heleny, ofiarowanie Ifigenii w Aulidzie – zdarzenia opisane w
Iliadzie, kłótnia Achillesa z Agamemnonem, śmierć Patroklosa i Hektora – fortel
z użyciem konia trojańskiego i zniszczenie Troi – powrót bohaterów spod Troi,
tułaczka Odysa, śmierć Agamemnona – dzieje potomków bohaterów trojańskich m.in.
Orestesa i Telemacha.
Pochodzenie mitów
Autorzy starożytni, np.
Herodot, głosili teorię, że Grecy całość swoich wierzeń zapożyczyli od
Egipcjan. Pisarze chrześcijańscy twierdzili z kolei, że helleński poganizm
opierał się na Biblii w mocno zniekształconej formie. W XIX i XX w., w wyniku
badań archeologów i lingwistów, poglądy na temat pochodzenia mitów greckich
zostały zweryfikowane. Z jednej strony językoznawcy wskazują, że część bóstw,
podobnie jak język grecki, wywodzi się od ludów indoeuropejskich. Grecki Zeus,
jest utożsamiany z łacińskim Jupiterem, sanskryckim Djausem, germańskim Tyrem,
z kolei Uranos z sanskryckim Warunem. W innych przypadkach bliskie podobieństwo
w charakterze i funkcjach poszczególnych bóstw wskazuje na wspólne pochodzenie,
jednak brak lingwistycznych analogii nie pozwala tego jednoznacznie stwierdzić
(np. Mojry i nordyckie Norny).
Z drugiej strony archeolodzy
udowadniają, że duża część zapożyczeń ma swoje źródło w cywilizacjach Azji
Mniejszej i Bliskiego Wschodu. Kybele jest doskonałym przykładem zapożyczenia z
kultury Anatolii, zaś Afrodyta swoją rolę w greckim panteonie oraz wizerunek w
ikonografii zawdzięcza bóstwom ludów semickich: Isztar i Astarte.
Badania materiałów źródłowych
ujawniają wiele warstw, np. w wątku pobocznym mitu o dwunastu pracach Heraklesa
występuje Tezeusz. Podobnie jak opowiadania odnoszące się do plemiennych
eponimów pokazują one proces wchłaniania mitologii jednej tradycji przez drugą
oraz przenikania się różnych kultur.
Część naukowców, oprócz źródeł
indoeuropejskich i bliskowschodnich, podejrzewa, że część zapożyczeń pochodzi z
kultury i wierzeń wciąż słabo znanych ludów prehelleńskich: Minojczyków oraz
Pelazgów. Teorie te wydają się być zasadne szczególnie w odniesieniu do bóstw
chtonicznych oraz bogiń matek. Inni naukowcy, w trzech generacjach bogów
wymienionych w Teogonii Hezjoda (Uranos, Gaja itd.; tytani; bogowie
olimpijscy), dostrzegają odległe echo konfliktów między społeczeństwami trzech
głównych kultur greckiej cywilizacji: Minojczykami, Mykeńczykami i Hellenami.
Znaczące podobieństwa pomiędzy
utworem Hezjoda a mitologią Hurytów i ich bóstwami Anu, Kumarbi i Teszubem
uprawdopodobniają tezę, że Teogonia jest raczej adaptacją mitów huryckich niż
uporządkowanym opisem wydarzeń historycznych. Widoczne są również podobieństwa
między generacją wczesnych bogów (Chaosem i jego potomstwem) i Tiamat,
bohaterką eposu Enuma elisz.
Zwolennicy psychologii Junga
(np. Karl Kerényi) są zdania, że źródłem mitów (jak i marzeń sennych) są
uniwersalne archetypy. Pomimo że nie wszyscy zgadzają się z interpretacją mitów
w oparciu o psychologię Carla Gustava Junga, jak czynią to Karl Kerényi czy
Campbell, nie sposób jednak nie zgodzić się z poglądem, że mity wykazują
podobieństwo do snów w dwóch aspektach: nie są spójne (przynajmniej w szczegółach)
oraz, podobnie jak sen składający się z sekwencji wydarzeń, są często odbiciem
chwilowego doświadczenia obecności bóstwa, rodzajem epifanii, które musi zostać
przełożone na opowieść.
Mity odbierane były przez
Greków jako coś realnego i rzeczywistego, jako część historii. Niewielu z nich
powątpiewało w prawdziwość wojny trojańskiej opisanej w Iliadzie i Odysei.
Grecy za pomocą mitów wyjaśniali i opisywali fenomeny natury, zróżnicowanie
kultur, tradycyjnych wrogów i przyjaciół. Posiadanie w swoim rodowodzie
przodka, który był herosem lub bogiem było powodem do dumy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz