Grecka myśl
filozoficzna, która dała
początek filozofii europejskiej,
narodziła się wśród
oświeconych Jonów –
mieszkańców kolonii na
wybrzeżu Azji Mniejszej.
Zagadnienie pochodzenia świata
i jego struktury
stało się podstawowym
problemem dla szeregu
myślicieli, których zwykło
się określać mianem
Jońskich Filozofów Przyrody.
Pojmowali oni świat
jako jedną całość
zbudowaną z jednorodnej
materii ożywionej i
znajdującej się w
ustawicznym ruchu.
Tales
z Miletu ( VII – VI w. p.n.e. )
Uznany za
ojca europejskiej myśli
filozoficznej uznał wodę
za początek i
zasadę wszechwiedzy, z
której wyłoniły się
wszystkie postaci bytu.
W tym twierdzeniu
kryło się przekonanie
o jednolitości materii,
z której zbudowany
jest świat. Ten
pierwszy filozof nie
pozostawił po sobie
żadnego dzieła pisanego,
a jego poglądy
przekazał Arystoteles.
Anaksymander z
Miletu ( 610 – 547 r. p.n.e.)
Uczeń i
prawdopodobnie krewny Talesa
jest pierwszym, który
spisał swoje poglądy
w dziele pt. „
O przyrodzie „. Twierdził
on, że ziemia
unosi się swobodnie
w przestrzeni kosmicznej,
otacza ją woda,
powietrze i ogień,
który wskutek ruchu
i siły odśrodkowej
rozerwał się tworząc
szereg rozpalonych ciał
niebieskich.
Anaksymenes z
Miletu ( 585 – 528 r. p.n.e. )
Przyjmował, że
prasubstancją było powietrze,
gdyż jest ono
bezkresne i ożywia
świat podobnie jak
dusza organizmy żyjące.
Ziemia jest płaska,
ma kształt trapezu,
słońce, księżyc i
planety to płaskie
krążki, a gwiazdy
są przytwierdzone do
nieruchomego sklepienia niebieskiego.
Heraklit z Efezu ( 544 – 484 r. p.n.e. )
zajmuje wśród
Jońskich Filozofów Przyrody
odrębną pozycję. On
także zajmował się
zagadnieniem pochodzenia świata,
uważając za prasubstancję
ogień, którego różnymi
odmianami są powietrze,
woda i ziemia.
Obraz świata jest
dynamiczny, przyroda jest
w ustawicznym ruchu,
rzeczy podlegają ciągłym
zmianom, stają się i giną.
Jedynie ogień, podstawowy
składnik trwa wiecznie.
Tej ciekawej i
głębokiej wizji rzeczywistości ulegającej
ciągłym zmianom przeciwstawił
się Parmenides.
Parmenides z
Elei ( 540 – 470 r. p.n.e. )
Założyciel Szkoły
elaickiej. Wychodząc z
założenia, że to
co istnieje, nie może powstać
z niebytu, ani
też przestać istnieć.
Uznał, że zmienny
świat zjawisk jaki
opisywał Heraklit nie
jest bytem prawdziwym.
Byt prawdziwy jest
wieczny, niezmienny, nieruchomy,
jeden i niepodzielny,
a kształtem przypomina
kulę. Jest poznawalny
tylko na drodze
czystego rozumowania.
Empedokles z
Agrigentum ( 495 – 435 r. p.n.e.
)
podjął próbę
pogodzenia teorii niezmiennego
i niezniszczalnego bytu
z opartym na
doświadczeniu obrazem zmiennej
rzeczywistości Heraklita. Tym
co w świecie
i rzeczach jest
niezmienne i trwałe
są podstawowe składniki, pierwiastki rzeczy : ziemia,
woda, powietrze i
ogień, zmienne zaś i
zniszczalne są same rzeczy, które
są układami i
mieszaniną czterech podstawowych
elementów.
Najdojrzalszym systemem
tego okresu, wyjaśniającym
pochodzenie i budowę
świata był Atomizm,
którego twórcą był Leukippos
z Miletu ( VI – V w. p.n.e. ) i jego
uczeń Demokryt z Abdery
( 460 – 350 r. p.n.e. ) według
Atomistów świat składał
się z małych,
niepodzielnych cząsteczek -
atomów różniących się
między sobą jedynie
kształtem, położeniem i
porządkiem. Atomy są
niezniszczalne i obdarzone
ruchem. Poruszając się
w próżni łączą
się i tworzą
wszelkie możliwe układy.
Źródłem prawdziwego, obiektywnego
poznania jest rozum,
który opiera się
wprawdzie na doświadczeniu, ale
nie poprzestaje na
rejestrowaniu zjawisk, lecz
szuka ich przyczyn
i stara się
je wytłumaczyć. W
dziedzinie etyki za
najważniejsze dobro uznawali
Atomiści spokój i
równowagę ducha, które
przynoszą zadowolenie, a
drogą do tego
jest rozsądny umiar
w używaniu wszelkich
dóbr. Atomiści stworzyli
też pierwszą naukę
o społeczeństwie. Początkowo
ludzie żyli pojedynczo,
jak dzikie zwierzęta,
żywiąc się roślinami
i owocami. Zaczęli
łączyć się w
gromady dla obrony.
Potrzeba porozumiewania się
doprowadziła do artykułowanej
mowy i ustalenia
dźwięków jako nazw
dla poszczególnych przedmiotów.
Odkrycie ognia doprowadziło
do powstania rzemiosł,
które sprzyjały dalszemu
rozwojowi życia społecznego.
Związek pitagorejski
założony przez Pitagorasa ( 580 – 500 r. p.n.e. ) miał charakter
bractwa religijnego, które
stawiało sobie za
cel doskonalenie swoich
członków. Przyjmując podstawowe
tezy, że człowiek
składa się z
ciała i duszy,
która pozostaje tylko
w chwilowym związku
z ciałem. W
celu oczyszczenia się od popełnionych
win Pitagoryjczycy usilnie
zajmowali się nauką
uznając poszanowanie prawdy
za jeden z
podstawowych środków doskonalenia
i oczyszczenia duszy.
Przedmiotem ich zainteresowań
była astronomia, muzyka,
a zwłaszcza matematyka,
w której doszli
do przekonania, że o wielu
własnościach rzeczy decydują
cechy ilościowe i
stosunki, które można
wyrazić za pomocą
liczb. Stosując dedukcję
matematyczną doszli do
wniosku, że ziemia
ma kształt kuli,
że obraca się
wokół osi i
wraz z planetami
krąży dookoła idealnego
ośrodka.
W ciągu
V w. p.n.e. na terenie
Grecji działali zawodowi
nauczyciele zwani Sofistami.
Nie tworzyli oni
jakiejś jednolitej, odrębnej
szkoły filozoficznej, większość
z nich to
nawet nie samodzielni
myśliciele. Wywarli jednak
bardzo duży wpływ
na życie umysłowe
i kulturalne Grecji
wędrując po miastach
i przygotowując młodzież
do życia publicznego
oraz dokształcając dorosłych,
zwłaszcza polityków i
mężów stanu. W
zakres programu nauczania
włączyli oprócz literatury
matematykę, astronomię, muzykę
i przede wszystkim
nauki społeczne jak
prawo, administracja państwowa,
etyka i strategia.
Najwybitniejszymi
przedstawicielami tego kierunku
byli : Protagoras ( 484 – 404 r.
p.n.e. ), Gorgiasz ( 475 – 375 r. p.n.e.
), Hippiasz ( V w. p.n.e. ). Najsamodzielniejszym myślicielem
wśród Sofistów był
Protagoras. Wychodząc z
założenia, że poznanie
ludzkie opiera się
na spostrzeżeniach zmysłowych,
stał na stanowisku,
że cała nasza
wiedza jest niepewna,
zawodna i względna.
Nauce Sofistów
o względności prawdy,
dobra i sprawiedliwości przeciwstawił
się Sokrates (469 – 399 r.
p.n.e.) głosząc istnienie obiektywnej
i powszechnie obowiązującej
prawdy oraz bezwzględnego
dobra. Osiągnąć je
można na drodze
tworzenia jasnych pojęć
i definicji. W
tym celu należy
obalić najpierw pojęcia
i twierdzenia fałszywe.
Ośrodkiem zainteresowań Sokratesa
była etyka i
tu przede wszystkim
starał się o
wprowadzenie jasnych, pewnych
i powszechnie uznawanych
pojęć. Stał bowiem
na stanowisku, że
u podstaw moralnego
postępowania stoi wiedza
o tym co
dobre i złe,
co sprawiedliwe, co
etyczne, a co
nie.
Zainteresowania Sokratesa
podjął Sofista Antystenes z Aten ( 444 – 368 r. p.n.e. ) założyciel Szkoły
Cyników. Wartości moralne
uznał za najważniejsze
i jedyne dobro,
które zdolne jest
zapewnić człowiekowi szczęście.
Wszystko inne, to
dobra pozorne, a
zatem niepotrzebne, których
należy się wyzbyć
lub zachować wobec
nich postawę co
najmniej obojętną. Wartość
moralna, a nie
pochodzenie czy pozycja
społeczna stanowi o
rzeczywistej wartości człowieka.
Wszelkie instytucje państwowe,
cywilizację i kulturę,
obyczaje i systemy
prawne należy znieść
i powrócić do
stanu natury, w
którym wszyscy ludzie
są równi bez
względu na płeć, niezależni, gdzie
nikt nikogo nie
niewoli i do
niczego nie przymusza.
Poglądy Cyników bliskie
były myślicielom chrześcijańskim pierwszych
wieków.
Całkowicie inną
odpowiedź na pytanie
jak postępować żeby
osiągnąć szczęście dał Arystyp
z Kyrene ( 435 – 366 r. p.n.e. ) założyciel Szkoły
Kyrenejskiej. Szczęście według
niego jest sumą
przyjemności, należy wiec
zapewnić sobie możliwie
największą ilość przyjemnych
doznań. Uczniowie Arystypa
odeszli od tej
tezy uznając, że
już sam brak
przykrych doznań jest
przyjemnością. Stąd dalsze
wnioski, że należy
się wyrzec wszystkiego
co niesie za
sobą niepokój i
troski, zobojętniając wobec
bogactw, zaszczytów, a
nawet śmierci.
Najwybitniejszym uczniem
Sokratesa był Platon ( 427 – 347 r. p.n.e. ) założyciel Akademii
Platońskiej, która przetrwała
aż do VI w. n.e.
Była to pierwsza
szkoła filozoficzna zorganizowana
jako instytut współpracy
naukowej, do której
należeli nie tylko
uczniowie, ale i
uczeni prowadzący samodzielnie
badania. Akademia zamknięta
została w 529 r. n.e.
przez cesarza Justyniana
jako ostatni ośrodek
starożytnej myśli greckiej niechrześcijańskiej. Platon
w swojej wielkiej
syntezie uwzględnił wszystkie
dotychczasowe kierunki i
zdobycze filozoficznej i
naukowej myśli greckiej.
Pominął jednak i
przeciwstawił się relatyzmowi
Sofistów i atomistycznemu materializmowi Demokryta.
Za Sokratesem przyjmował,
że wiedza pewna
i obiektywna zawiera
się w pojęciach
ogólnych, a dotyczy
to nie tylko
dziedziny etyki, lecz
całej rzeczywistości. Platon
stworzył teorię czterech
cnót podstawowych : mądrość
rządzącą umysłem, męstwo rządzące
impulsywnością, umiarkowanie
rządzące pożądliwością i
sprawiedliwość sprawującą nad
nimi ogólną kontrolę. Następcy Platona
kontynuowali jego naukę
kładąc nacisk na
jej elementy metafizyczne
i pitagorejskie.
Arystoteles ( 384 – 322 r. p.n.e. )
który był
przez 20 lat
uczniem i współpracownikiem Platona,
po jego śmierci
założył własną szkołę
zwaną Likejonem. Był to instytut
badawczy, który zgromadził
zespół najwybitniejszych uczonych
specjalistów z różnych
dziedzin. Wyniki ich
badań służyły Arystotelesowi jako
podstawa do budowy
syntezy obejmującej całokształt
ówczesnej wiedzy o
świecie. I tak
wszelka wiedza zaczyna
się od doświadczenia
i drogą indukcji
dochodzi do zasad
i prawd ogólnych,
z których poprzez
wnioskowanie wyciąga szczegółowe
wnioski. Arystoteles dokonał
podziału filozofii na
teoretyczną ( filozofia przyrody,
matematyka, metafizyka ) i
praktyczną ( etyka, polityka,
estetyka ). Świat jest
wieczny, jego ośrodkiem
jest płaska i
nieruchoma Ziemia, wokół
której krążą sfery
gwiezdne poruszane przez
boskie istoty. To
przeciwstawienie się zdobyczom
pitagorejskich uczonych zahamowało
na długie wieki
rozwój astronomii i
mechaniki. W dziedzinie
etyki Arystoteles stał
na stanowisku, że
człowiek z natury
swej dąży do
szczęścia, które może
zapewnić zdobycie najwyższego
dobra jakim jest
maksymalna doskonałość jednostki.
Snuł Arystoteles teorię
sprawiedliwego państwa i
najlepszego ustroju : istnieją
trzy dobre formy
rządu – monarchia, arystokracja, rządy
ku dobru ogólnemu. Zwyrodnienia ich to
: tyrania, oligarchia, rządy tłumu.
Pracę fizyczną stawiał
Arystoteles niżej od
umysłowej, był za
utrzymaniem systemu niewolniczego. Jego
uwagi na temat
ekonomiki i pieniądza
do dziś nie
straciły swej wartości.
Szkoła Arystotelesa wydała
wielu wybitnych uczonych.
Teofrast, uczeń, współpracownik i
bezpośredni następca Arystotelesa
w kierowaniu szkołą
pozostawił epokowe prace
z dziedziny botaniki,
Eudemos był słynnym
historykiem matematyki, Arystoksenos
doprowadził do szczytu
wiedzę starożytnych o
muzyce, Dikajarch był
znanym geografem, historykiem
kultury i polityki.
był uczniem
Cyników i w
etyce wiele z
ich nauki przejął
i rozwinął. W
kosmologii nawiązał do
Jońskich Filozofów Przyrody.
Poglądy stoików usystematyzował i
dał im teoretyczne
podstawy Chryzyp.
Chryzyp ( 277 – 208 r. p.n.e. )
Po dualistycznych systemach
Platona i Arystotelesa
Stoicy powrócili do
monistycznej koncepcji świata,
który jest materialny,
a każda rzecz
składa się z
dwóch elementów : biernego
tworzywa i czynnej
pneumy. Człowiek jako
cząstka rozumnego świata
winien żyć zgodnie
z zasadami swojego
rozumu. Życie takie
równoznaczne z cnotą
jest jedynym dobrem
i daje prawdziwą
wolność. Wszystkie inne
dobra jako obojętne
mogą być wykorzystane
w dobry lub
zły sposób. Jedne
z nich są
godne wyboru -
zalety umysłu, sprawność
ciała, uznanie ludzi,
inne godne odrzucenia
- są to
afekty, z których
najgorszy jest smutek.
Należy się ich
wyzbyć i dążyć
do zupełnej beznamiętności. Stoicy
dążyli do usunięcia
granic państwowych i
różnic między narodami.
Epikureizm, którego
twórcą był Epikur ( 341 – 270 r. p.n.e. ) zajmował się
jak wszystkie kierunki
filozoficzne tego okresu
głównie etyką usiłując
dać odpowiedź na pytanie jak
żyć, aby być
szczęśliwym. Szczęście pojmował
Epikur jako doznawanie
przyjemności nawiązując w
ten sposób do
Szkoły Kyrenejskiej, samo
jednak pojęcie przyjemności
uległo zmianie. Przyjemność
najgłębsza to przede
wszystkim spokój płynący
z naturalnej radości
życia, którego nie
mącą kłopoty i
troski. Wprawdzie podstawowymi
przyjemnościami są doznania
zmysłowe i fizyczne,
ale przyjemności psychiczne
są trwalsze i
bardziej intensywne. Życie
pozagrobowe nie istnieje,
gdyż człowiek jest
układem atomów, podobnie
jak cały świat.
Zapoczątkowany przez
Pyrrona ( IV / III w. p.n.e. )
kierunek Sceptycyzmu nie
wytworzył tak spoistej
szkoły jak Stoicyzm
czy Epikureizm. Był
on doktryną krytyczną
przeciwstawiającą się wszystkim
kierunkom głoszącym możliwość
pewnego i obiektywnego
poznania. Był kontynuacją
poglądów Sofistów, szczególnie
Protagorasa. Znaczenie Sceptycyzmu
było wielkie i
pozytywne, dzięki krytycyzmowi
Sceptyków upadło wiele
błędnych twierdzeń, podnieśli
oni poziom wymagań
stawianych dowodowi i
nauce.
Twórcą systemu
filozoficznego, który usiłował
godzić religijną myśl
Wschodu z filozofią
grecką był Filon z
Aleksandrii (20 r. p.n.e. – 50 r. n.e.) Ośrodkiem zainteresowań
Filona był absolut,
o którym twierdził,
że jest jeden,
niezłomny, niezmienny, pozaświatowy,
niepoznawalny i utożsamiał
go z Bogiem
Starego Testamentu. Człowiek
jako istota cielesna
należy do najniższej
kategorii bytów, lecz
posiadając nieśmiertelną duszę
dąży do bezpośredniego oglądania
bóstwa. Dusze nie
oczyszczone w sposób
wystarczający muszą po
śmierci wcielać się
ponownie.
Ostatnim wielkim
systemem filozoficznym starożytności
był Neoplatonizm. Twórcą
jego był Plotyn
( 204 – 269 r. n.e. ) który
przekształcił naukę Platona
w duchu idealistycznego monizmu
i nauki o
absolucie. Absolut, najdoskonalszy byt
przekracza wszelkie kategorie
ludzkie, jest ponad
wszystkim, równocześnie jednak
jest źródłem wszystkiego
co istnieje. Człowiek
powinien odwrócić się
od materialnego świata
zmysłów i poprzez
oczyszczenie jaźni w
niematerialnym świecie umysłu
spotkać się z
absolutem w bezpośrednim
poznaniu intuicyjnym. Neoplatonizm
był doprowadzonym do
szczytu idealizmem, który
zupełnie zerwał z
doświadczeniem. Bezpośrednim
kontynuatorem poglądów Plotyna
był Porfiusz ( 233 – 309 r. n.e. )
Dzień dobry, chciałbym użyć kilku stwierdzeń z tego bloga w pracy na uczelnię, ale przy dodaniu źródła potrzebuję imienia i nazwiska autora. Mógłbym otrzymać takie dane?
OdpowiedzUsuń